Середня зарплата тероборонцям
Відповідно до ч. 1 ст. 119 КЗпП, на час виконання державних або громадських обов’язків, якщо за чинним законодавством України ці обов’язки можуть здійснюватися у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.
Тобто за працівниками, які є добровольцями тероборони, роботодавець повинен не тільки зберігати місце роботи, посаду, а й середній заробіток. Відповідно, повинен його нараховувати та виплачувати після утримання всіх податків та зборів, нарахувати ЄСВ та відобразити в об’єднаній звітності.
Законом №2352 внесено зміну до частини 3 ст. 119 КЗпП, і тепер за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються лише місце роботи і посада. Збереження за ними середнього заробітку Законом №2352 скасовано.
Але! Тут ми говоримо не про мобілізованого працівника, а про добровольця тероборони.
На нього поширюється не частина 3 ст. 119 КЗпП, а частина 1 цієї статті, яка й далі вимагає зберігати за таким працівником середній заробіток.
Крім того, 25.07.2022 р. у Верховній Раді за №7584 зареєстровано проєкт закону, яким пропонується відновити збереження середнього заробітку за мобілізованими працівниками шляхом державної компенсації роботодавцеві таких витрат.
Чи треба отримувати документи про службу в ТрО?
Так, треба. І таким документом є копія контракту, на підставі якого роботодавець видає наказ про увільнення працівника від виконання службових обов’язків.
Чи може такий працівник відмовитися від середнього заробітку?
Написання працівником заяви про відмову від середнього заробітку не передбачено та є порушенням законодавства.
Згідно з ч. 3 ст. 10 Закону №2136, роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. При цьому звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов’язку виплати заробітної плати.
Тобто звільнення від відповідальності за порушення зобов’язання внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили (форс-мажор) не звільняє від виконання самого зобов’язання. Торгово-промислова палата України повідомила про засвідчення факту настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 24 лютого 2022 р. (лист ТПП від 28.08.2022 р. №2024/02.0-7.1).
Таким чином, після усунення вищезгаданих обставин роботодавець зобов’язаний виконати всі свої зобов’язання перед працівником, який є добровольцем територіальної оборони.
У разі якщо підприємство розташоване на території, на якій не ведуться бойові дії, і після відновлення перевірок буде встановлено факт несвоєчасного перерахунку середньої зарплати працівникові (порушення встановлених державою гарантій), то роботодавець нестиме відповідальність відповідно до законодавства:
— за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці — у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП);
— за порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплату їх не в повному обсязі — у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП).
Звертаємо увагу, що розмір штрафу визначається за розміром мінімальної заробітної плати саме на момент виявлення порушення — тобто може бути помітно вищим, ніж 13000 грн (2 розміри МЗП на сьогодні) і 19500 грн (3 розміри МЗП на сьогодні).
Крім того, ст. 41 КУпАП визначено адміністративну відповідальність за порушення встановлених строків виплати заробітної плати та виплату її не в повному обсязі у вигляді штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності від 30 до 100 н. м. д. г. (від 510 до 1700 грн). За повторне протягом року порушення — від 100 до 300 н. м. д. г. (1700 — 5100 грн).
Грошові виплати від держави учасникам ТрО
Учасників тероборони прирівняли до військовослужбовців, прийнявши загалом законопроєкт №7151, — тепер це Закон №2121, чинний з 21.03.2022 р.
Згідно з цим законом:
— добровольці тероборони ЗСУ можуть визнаватися учасниками бойових дій;
— учасники тероборони можуть визнаватися особами з інвалідністю внаслідок війни;
— сім’ї загиблих або померлих добровольців тероборони отримують соцзахист як нова категорія осіб — сім’ї загиблих (померлих) захисників та захисниць України.
Пенсія добровольців тероборони відтепер дорівнюватиме пенсійному забезпеченню військовослужбовців. Зокрема, йдеться про пенсійне забезпечення як військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, та осіб з інвалідністю у результаті війни.
Крім того, для учасників тероборони передбачено пільги на оплату комунальних послуг.
Відтепер добровольці Сил територіальної оборони і члени добровольчих формувань територіальних громад матимуть можливість отримати грошові виплати, передбачені в разі поранення та інвалідності внаслідок військової агресії РФ проти України.
У разі їх загибелі члени їхніх родин отримають одноразову грошову допомогу. Крім того, члени сімей загиблих (померлих) захисників та захисниць України матимуть можливість користуватися пільгами, передбаченими чинним законодавством.
Інформація про правила виплати середнього заробітку працівникам-добровольцям тероборони — роз’яснення Мінекономіки
1 серпня Мінекономіки на своєму сайті виклало оновлений коментар до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації трудових відносин» № 2352-ІХ. Зокрема, до пояснень норм ст. 119 КЗпП додано інформацію про правила виплати середнього заробітку тероборонцям.
Пунктом 3 форми контракту добровольця територіальної оборони, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 07.03.2022 № 84 (далі – Форма контракту), передбачено, що на добровольця територіальної оборони, який уклав цей контракт, поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та статті 119 КЗпП.
Стаття 119 КЗпП регламентує гарантії для працівників на час виконання державних або громадських обов’язків.
У зв’язку із цим, та враховуючи, що норми Закону № 2352 та Форми контракту не містять змін у правовому регулюванні соціального і правового становища членів добровольчих формувань територіальних громад (далі –ДФТГ), зокрема і в частині збереження за ними середнього заробітку, законодавчих підстав для припинення виплати збереженого середнього заробітку зазначеним категоріям працівників не вбачається.
Також слід зауважити, що частиною першою статті 119 КЗпП чітко визначено збереження згаданих гарантій саме на час виконання державних та/або громадських обов’язків, якщо за чинним законодавством України ці обов'язки можуть здійснюватись у робочий час.
Важливо
Отже, на нашу думку, роботодавець вправі вимагати від добровольця – члена ДФТГ підтвердження того, що виконання поставлених командиром завдань здійснюється у робочий час.
Відповідно до Положення про ДФТГ, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2021 № 1449 (далі — Положення), командир добровольчого формування є відповідальним за його діяльність, визначає завдання членам добровольчого формування з урахуванням їх спроможностей (пункт 3 Положення). Також до функцій командира ДФТГ належить контроль за додержанням умов контракту та припинення контракту у разі порушення добровольцем його умов (пункт 23 Положення).
Відтак, вважаємо, що саме командири ДФТГ мають здійснювати, в т.ч. і на вимогу добровольця чи його роботодавця, підтвердження виконання поставлених командиром завдань територіальної оборони у робочий час. Форма такого підтвердження не визначена законодавством, тож командир може здійснювати підтвердження будь-якими належним чином засвідченими документами, які в достатній мірі вказують на залучення добровольця до виконання завдань територіальної оборони в його робочі (згідно визначеного роботодавцем режиму) дні.
Нормативна база
- КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 р. №322-VIII.
- КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. №8073-X.
- Закон №2121 — Закон України від 15.03.2022 р. №2121-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення норм, що регулюють питання визначення категорій осіб, які визнаються ветеранами війни та членами сімей загиблих Захисників і Захисниць України, та надання їм соціальних гарантій».
- Закон №2136 — Закон України від 15.03.2022 р. №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
- Закон №2352 — Закон України від 01.07.2022 р. №2352-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин».
Директор ТОВ «КФ «Оригінал»
Світлана ЯРОШИНСЬКА