ПРОТОКОЛ № 3
засідання Київської міської тристоронньої
соціально-економічної ради
м. Київ 19.05.2015
вул. Стрітенська, 15 (зал засідань)
Присутні: члени ради та запрошені особи.
Від Сторони КМДА: Радуцький М. Б., Крикунов Ю. В., Козловський О. В., Кондрашова Н. М., Падалка В. М., Яструбинський В. І., Багрій В. М., Скібяк А. Ю., Лисенко С. І., Саввін С. С., Матвіяк Л. В., Птуха С. М., Бабій М. О., Соя В. В., Литвин Н. М., Силенко В. Л., Тетервачук А. А.
Від Сторони роботодавців: Майко В. І., Мясіщев І. Л., Симоненко В. Є., Новіков І. М., Маркусь О. В., Гнаповський М. А., Павлішина З. І.
Від Сторони профспілок: Мельник В. П., Бохонський В. Г., Колодко Л. В., Костюк Т. О., Кубанський С. А., Логошняк О. М., Лопата О. І., Нефьодова Н. К., Осадченко М. М., Стеблюк І. О., Тищенко О. М., Яцунь О. М., Панова О. Л.
Головуючий на засіданні ради – заступник голови Київської міської державної адміністрації Радуцький М. Б.
Сторони представлені більшістю членів ради. Засідання ради правомочне.
Порядок денний:
1. Про надання дозволів на право користування пільгами на оподаткування підприємствам громадських організацій інвалідів та сприяння в наданні фінансової допомоги за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів.
2. Доцільність та визначення категорій громадян, яким мають надаватися пільги на проїзд у міському пасажирському транспорті (крім таксі та маршрутних таксі) за рахунок коштів бюджету м. Києва.
3. Про показники рівня заробітної плати та стану її виплати у м. Києві.
4. Різне.
Затверджується регламент роботи:
для доповіді та співдоповіді – до 7 хв.;
на виступи членів ради і запрошених – до 5 хв.
Ведення протоколу доручити Стороні КМДА спільно із Стороною профспілок.
Заступник голови Київської міської державної адміністрації Радуцький М.Б. у вступному слові оголосив регламент та озвучив порядок денний засідання.
СЛУХАЛИ:
Директор Департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Крикунов Ю. В.
Відповідно до ст. 14-1 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”, підприємства та організації громадських організацій інвалідів мають право на пільги із сплати податків і зборів відповідно до законів України з питань оподаткування. Застосовувати зазначені пільги такі підприємства та організації мають право за наявності дозволу на право користування пільгами з оподаткування, який надається на квартал, півріччя, три квартали, рік центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту інвалідів, ветеранів війни.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту інвалідів, ветеранів війни, визначає доцільність надання державної допомоги підприємствам та організаціям громадських організацій інвалідів у вигляді пільг з оподаткування, поворотної та безповоротної фінансової допомоги, позик, сприяє в наданні пріоритетів при розміщенні державного замовлення, у працевлаштуванні інвалідів та в інших формах, а також здійснює облік і контроль за використанням такої допомоги.
Для визначення доцільності надання державної допомоги підприємствам та організаціям громадських організацій інвалідів, які засновані громадськими організаціями інвалідів і є їх повною власністю, розпорядженнями Київської міської державної адміністрації від 12.04.2013 № 530 та від 04.06.2014 № 719 створено консультаційно-дорадчий орган - Комісію з питань розгляду документів підприємств та організацій громадських організацій інвалідів щодо надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування, отримання позик, фінансової допомоги та дотацій. Організаційне забезпечення діяльності Комісії покладено на Департамент соціальної політики.
До складу дорадчого органу входять представники громадських організацій інвалідів м. Києва (зокрема УТОСу, УТОГу та Координаційної ради міських громадських організацій інвалідів м. Києва), фахівці Департаменту промисловості та розвитку підприємництва, Департаменту економіки та інвестицій, Департаменту земельних ресурсів, директор Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів, фахівець Державної фіскальної служби України в м. Києві, представник Головного управління Служби безпеки України в м. Києві.
Порядок надання дозволів на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів визначається постановою Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2007 року № 1010. Згідно порядку Київською міською державною адміністрацією надаються пільги з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, які мають за попередній податковий рік дохід, що враховується при визначенні об’єкту оподаткування, в обсязі меншому 8400 мінімальних заробітних плат. Якщо підприємства мають за попередній податковий рік дохід більш ніж 8400 мінімальних заробітних плат, такий дозвіл надається їм Міністерством соціальної політики України.
Порядок надання поворотної та безповоротної фінансової допомоги, позик та дотацій для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів визначається постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70.
У 2014 році Київською міською державною адміністрацією було видано 6 розпоряджень щодо надання дозволів на право користування пільгами з оподаткування та доцільність надання фінансової допомоги підприємствам та організаціям громадських організацій інвалідів. З початку 2015 року вийшло одне таке розпорядження, яким надано пільги 14 підприємствам, одному надано висновок - пропозицію щодо обґрунтованості надання права користування пільгами з оподаткування для Міністерства соціальної політики України.
Пільгами з оподаткування в минулому році користувались 43 підприємства громадських організацій інвалідів, які зареєстровані у м. Києві. До Департаменту соціальної політики інформацію про свою діяльність за 2014 рік надали 38 підприємств.
Станом на 01 травня 2015 року дозвіл на право користування пільгами з оподаткування отримали 42 підприємства громадських організацій інвалідів. Звітність про основні показники діяльності за 1 квартал поточного року ці підприємства надають до 20 травня 2015 року.
В 2014 році середньооблікова чисельність працюючих на цих підприємствах склала 1326 осіб, в тому числі - 807 інвалідів. За вказаний період розмір середньомісячної заробітної плати працюючих інвалідів в еквіваленті повної зайнятості склав 2012 грн.
Загальний дохід за 2014 рік на підприємствах, які користувались пільгами з оподаткування склав 230,2 млн. грн., а прибуток 11,1 млн. грн..
В 2014 році було прийнято рішення про надання підприємству “РЕСПУБЛІКАНСЬКИЙ БУДИНОК ЗВУКОЗАПИСУ І ДРУКУ” УКРАЇНСЬКОГО ТОВАРИСТВА СЛІПИХ безповоротної фінансової допомоги за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів для випуску спеціальної літератури та аудіо записів (у тому числі для професійної підготовки інвалідів по зору) з метою комплектування бібліотек Українського товариства сліпих у 2014 році на загальну суму 1708656,00 грн. Фактично підприємству була надана фінансова допомога на суму 323,0 тис. грн.
За минулий рік підприємства громадських організацій інвалідів отримали державну допомогу у вигляді пільг з оподаткування на суму 13 491,4 тис. грн., з них пільга по ПДВ склала 9228,7 тис. грн., пільга з податку на прибуток підприємства 2995,6 тис. грн. і з плати на землю 1267,1 тис. грн. Сума отриманих соціально-економічних гарантій згідно Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” склала 8153,7 тис. грн.
Отримані пільги використовувались підприємствами громадських організацій інвалідів наступним чином:
- на виробничі потреби – 80% від отриманих пільг, або 18260,7 тис. грн.;
- на соціальні потреби – 8% , або 769,4 тис. грн.;
- перерахування засновнику склали 10% від отриманих пільг, або 1114,1 тис. грн.;
- інше (закупка матеріалів, оплата праці вихователям гуртожитків, надання благодійної допомоги) - 2%, або 510,9 тис. грн.
На кінець року заборгованість по виплаті заробітної плати була на Київському учбово-виробничому підприємстві № 1 УТОС і склала 296 тис. грн. За інформацією підприємства, станом на 01.05.2015 ця заборгованість погашена.
Відповідно до чинного законодавства, чергове засідання Комісії з питань розгляду документів підприємств та організацій громадських організацій інвалідів щодо надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування, отримання позик, фінансової допомоги та дотацій планується на першу декаду червня 2015 року.
ВИСТУПИЛИ:
Начальник управління з соціально-економічних відносин Київської міської ради профспілок Панова О. Л. запропонувала створити на базі однієї з медичних установ офтальмологічного кабінету для незрячих громадян.
Співголова Київської міської тристоронньої соціально-економічної ради – голова Київської міської ради профспілок Мельник В. П., який запропонував опрацювати “дорожню карту” для інвалідів по зору із вирішення проблемних питань незрячих людей, а також вивчати всі питання, які хвилюють осіб з інвалідністю та вирішувати їх на рівні міста.
Заступник голови Київської міської державної адміністрації Радуцький М. Б. доручив Департаменту охорони здоров’я створити на базі Київської міської клінічної лікарні № 6 в Центрі мікрохірургії ока кабінет для громадян з вадами зору.
СЛУХАЛИ:
Заступник голови Київської міської державної адміністрації Радуцький М. Б. повідомив, що відповідно до рішень Київської міської ради право на пільговий проїзд у міському пасажирському транспорті (крім таксі та маршрутних таксі) надається окремим категоріям громадян за рахунок коштів бюджету м. Києва.
За професійною ознакою забезпечено пільговий проїзд наступним категоріям громадян, а саме:
- працівникам галузі охорони здоров’я: дільничним лікарям-терапевтам, педіатрам, лікарям загальної практики - сімейної медицини; медичним сестрам дільничних лікарів-терапевтів, педіатрів, лікарів загальної практики - сімейної медицини; медичним сестрам та медичним працівникам відділень паліативної допомоги (хоспіс), (рішення Київської міської ради від 13.01.2013 № 446/9934 "Про затвердження Міської цільової програми місцевих стимулів для медичних працівників міста Києва на 2013-2016 роки", рішення Київської міської ради від 18.06.2009 № 638/1694 "Про безкоштовний проїзд у міському пасажирському транспорті працівників галузі охорони здоров’я");
- працівникам міліції, податкової міліції та Служби безпеки України безоплатний проїзд всіма видами комунального пасажирського транспорту загального користування (крім таксі та транспортних засобів, що працюють в режимі маршрутного таксі) м. Києва для виконання покладених відповідних обов’язків за пред’явленням службового посвідчення (рішення КМУ від 27.11.2008 № 642/642 "Про безплатний проїзд у м. Києві працівників міліції, податкової міліції та Служби безпеки України" (із змінами та доповненнями);
- листоношам Київської міської дирекції Українського державного підприємства поштового зв’язку "Укрпошта", знижку на придбання місячних проїзних квитків на проїзд міському пасажирському транспорті (крім таксі) у розмірі 50 відсотків від їх вартості для виконання службових обов’язків (розпорядження КМДА від 29.03.2001 № 587 "Про встановлення 50% знижки вартості місячних проїзних квитків для листонош Київської міської УДППЗ "Укрпошта");
- працівникам соціальної сфери, таким як: соціальним працівникам, соціальним робітникам, фахівцям із соціальної роботи, державним соціальним інспекторам, патронажним сестрам міського Товариства Червоного Хреста, перекладачам жестової мови Київської організації УТОГ, право безоплатного проїзду в міському комунальному пасажирському транспорті загального користування (окрім таксі та транспортних засобів, що працюють в режимі маршрутного таксі) на підставі "Картки киянина" (пункт 6 рішення КМР від 17.02.2011 № 19/5406 "Про затвердження міської цільової програми "Турбота. Назустріч киянам" на 2011-2015 роки" (далі – Рішення);
Крім того, пільговий проїзд за рахунок бюджету м. Києва надається:
- пенсіонерам, інвалідам, непрацюючим особам, які здійснюють догляд за дітьми-інвалідами, особам, які не мають права на пенсію, батькам багатодітної сім'ї, непрацюючим працездатним особам, які здійснюють догляд за інвалідом І групи або престарілим, який досяг 80-річного віку; які не мають права відповідно до чинного законодавства на пільговий проїзд у метрополітені - безоплатний проїзд в метрополітені на підставі "Картки киянина" (пункт 5, 6 Рішення програми "Турбота");
- дітям шкільного віку, - безоплатний проїзд у м. Києві всіма видами комунального пасажирського транспорту загального користування (наземного та підземного), крім таксі та маршрутного таксі (рішення Київської міської ради від 25.12.2008 № 1043/1043 "Про безоплатний проїзд у м. Києві дітей шкільного віку");
- студенти денної форми навчання вищого навчального закладу 1-4 рівнів акредитації та учні ПТУ мають право на 50 % знижку вартості проїзного квитка.
З 1 червня 2015 року втрачають право безоплатного проїзду в міському пасажирському транспорті (відповідно до Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 № 76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України") наступні категорії громадян:
- учасники війни;
- члени сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни;
- особи з особливими заслугами перед Батьківщиною;
- ветерани праці;
- особа з особливими трудовими заслугами;
- жертви нацистських переслідувань;
- діти війни.
Проте, зазначеним вище категоріям громадян передбачено право на безоплатний проїзд, якщо вони є:
- пенсіонерами за віком - на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі) та приміських маршрутах на підставі пенсійного посвідчення (за рахунок субвенції з державного бюджету) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 року № 354 "Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування";
- пенсіонерами, інвалідами, непрацюючими особами, які здійснюють догляд за дітьми-інвалідами, особами, які не мають права на пенсію, батьками багатодітної сім'ї, та не мають права відповідно до чинного законодавства на пільговий проїзд у метрополітені - в метрополітені на підставі "Картки киянина" згідно з програмою "Турбота. Назустріч киянам" на 2011-2015 роки (п. 5 рішення Київською міської ради від 17.02.2011 № 19/5406).
Крім того, право пільгового проїзду залишається без змін для таких категорій громадян:
- учасники бойових дій,
- інваліди війни,
- реабілітовані особи,
- ветерани військової служби, органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, державної кримінально-виконавчої служби, служби цивільного захисту, державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України;
- інваліди військової служби;
- батьки військовослужбовця, який загинув (помер) або пропав безвісти під час проходження військової служби;
- особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи І категорії та ІІ категорії – ліквідатори;
- діти-інваліди Чорнобильської катастрофи;
- діти з багатодітної сім'ї.
Заступник голови Київської міської державної адміністрації Радуцький М. Б. нагадав, що в поточному році закінчується дія міських цільових програм “Турбота. Назустріч киянам” та “Здоров'я киян” та ініціював проведення роботи щодо продовження їх дії, або укладання нових.
ВИСТУПИЛИ:
Голова Київської міської організації профспілки працівників освіти і науки України Яцунь О. М. запропонував передбачити в бюджеті міста Києва видатки на безкоштовний проїзд для київських школярів і студентів.
Завідуючий відділом з правових питань Київської міської профспілки працівників охорони здоров’я Кубанський С. А. запропонував розглянути можливість впровадження пільгового проїзду для спеціалістів консультативно-діагностичних центрів (під час виконання службових обов’язків) та іногородніх медичних працівників, які працюють в медичних закладах міста Києва.
СЛУХАЛИ:
Начальник управління праці та зайнятості Департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Соя В. В.
про показники заробітної плати
На особливому контролі міської влади перебуває питання щодо поступового підвищення розміру середньої заробітної плати у всіх галузях економіки.
Згідно останніх статистичних даних середньомісячна номінальна заробітна плата штатних працівників в місті Києві за січень-березень 2015 року становила 5 929 грн, що на 18 % (903 грн) більше, ніж у відповідному періоді 2014 року та в 1,6 рази перевищує середню заробітну плату по Україні (3 643 грн – зростання до відповідного періоду 2014 року склало 11 % (380 грн)).
Найнижчий рівень середньомісячної заробітної плати за видами економічної діяльності за цей період був у працівників, зайнятих в закладах охорони здоров'я та надання соціальної допомоги – 3 138 грн, з тимчасового розміщування й організації харчування – 3 184 грн та сільського, лісового та рибного господарства - 3 187 грн., а найвищий – у працівників добувної промисловості та розроблення кар’єрів - 16 714 грн, фінансової та страхової діяльності – 10 565 та в сфері інформації та телекомунікації – 9 867 грн.
У березні 2015 року заробітна плата штатних працівників у місті Києві склала 6 316 грн (по Україні – 3 863 грн), що на 3,6 % більше порівняно з лютим ц.р. та на 18,9 % більше ніж у березні минулого року, а також у 5,2 рази перевищує розмір мінімальної заробітної плати (1 218 грн).
Коефіцієнт співвідношення між найвищим і найнижчим рівнями заробітної плати за видами економічної діяльності у березні 2015 року становив майже 5,4 рази (у працівників добувної промисловості – 17 894 грн або 283,3 % до середнього рівня по місту, у працівників закладів охорони здоров’я та надання соціальної допомоги – 3 328 грн або 52,7 % до середнього рівня по місту).
Що ж стосується бюджетної сфери столиці, то за даними структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у березні 2015 року розмір середньої заробітної плати складав: у працівників закладів культури – 2 947 грн; освіти – 2 829 грн; охорони здоров’я – 2 839 грн; соціального захисту – 2 920 грн.
У березні 2015 року переважна частка працюючих киян (98,4 %) або майже 1,1 млн. осіб, які відпрацювали 50 % робочого часу і більше, отримували заробітну плату вище мінімальної заробітної плати, при цьому:
- у майже 57 % або у 628 тис. осіб заробітна плата перевищувала 3 000 грн (в середньому по Україні - 43 % працюючих);
- більше ніж чотирикратний розмір мінімальної заробітної плати (понад 5,0 тис. грн) отримали майже третина (31,6 %) або понад 351 тис. киян, що складає понад чверть від всіх українців, що мали таку зарплату. (Понад 10 тис. грн отримали майже 116 тис працівників – трохи більше 10 % від загальної кількості працюючих, що складає 37 % від загальної кількості працівників з такою зарплатою по Україні);
В межах мінімальної (1 218 грн) заробітну плату нараховано 17,8 тис. киянам або 1,6 % від кількості працюючих (1 111,9 тис. осіб), яким оплачено 50 % і більше робочого часу, встановленого на березень 2015 року (по Україні – 286,8 тис осіб (3,7 % )). Значення цього показника у порівнянні з березнем 2014 року зменшилось на 1,1 відсотковий пункт або на 14,6 тис. осіб, а порівняно з груднем 2014 року - на 0,6 відсоткових пункти або на 6,4 тис. осіб.
Із загальної кількості штатних працівників, які повністю відпрацювали березень 2015 року (майже 900 тис осіб), нарахування в межах мінімальної заробітної плати мали 2,2 тис. або 0,2 % працюючих, (по Україні – 34,1 тис. або 0,6 % від загальної кількості працівників - майже 5,8 млн осіб), що на 0,6 тис осіб менше ніж у березні та у грудні 2014 року.
В той же час, незважаючи на позитивну динаміку зміни номінальної заробітної плати, індекс реальної заробітної плати, який характеризує зміну купівельної спроможності номінальної заробітної плати після сплати з неї відповідних відрахувань (ПДФО та ЄСВ):
- у березні ц.р. по відношенню до лютого по місту Києву склав 94,2 %, а в порівнянні з березнем 2014 року – 78,3 %;
- січні-березні 2015 року до січня-березні 2014 року склав 83 %, що на 19,6 відсоткових пунктів менше ніж вказаний період 2014 по відношенню до 2013 року (102,6 %).
Основний вплив на зниження індексу реальної заробітної плати, відіграють інфляційні процеси та як наслідок - зростання цін на товари та послуги.
За даними Держстату у квітні ц.р. по відношенню до березня індекс споживчих цін склав 114,0 %, а порівняно з груднем 2014 р. - 137,1 %. (у грудні 2014 р. до грудня 2013 р. – 124,9 %).
З початку ц.р. ціни на житлово-комунальні послуги зросли у 2,2 рази, на продукти харчування - на 33,6 %, на предмети домашнього вжитку, побутову техніку та поточне утримання житла – на 28,4 %, охорону здоров'я – 22,8 %, транспорт – на 21,1 % тощо.
Враховуючи зазначену ситуацію та за ініціативою депутатів Київради виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) підготовлено та направлено звернення голови Київської міської державної адміністрації В. Кличка до Президента України, Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України (лист № 001-01-109 від 21.04.2015) про сприяння підвищенню розміру мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму у 2015 році з урахуванням індексу споживчих цін, що безпосередньо сприятиме підвищенню життєвого рівня громадян України, створенню передумов для забезпечення ними нормальних умов життя для себе та своїх родин.
В столиці також проводиться відповідна робота, спрямована на становлення та розвиток цивілізованого ринку праці, в межах правового поля вживаються відповідні заходи щодо реалізації державної політики з питань легалізації заробітної плати та виведення заробітної плати з “тіні”.
В місті активно працюють районні робочі групи (комісії) з питань легалізації заробітної плати і зайнятості населення, до складу яких входять представники правоохоронних та контролюючих органів, об’єднань організацій профспілок та роботодавців міста.
У січні-квітні 2015 року проведено 45 засідань таких робочих груп (комісій) на яких заслухано керівників 611 підприємств та організацій, що мають невиправдано низький рівень заробітної плати (в окремих випадках навіть нижче розміру мінімальної заробітної плати).
За результатами засідань підприємствам рекомендується, з урахуванням фінансових та економічних можливостей, поступово підвищувати розмір заробітної плати до середнього рівня по місту за відповідним видом економічної діяльності.
Крім того, за результатами розгляду звернень громадян (письмових звернень та дзвінків громадян, які надішли до міського контактного центру), інформація про факти виплати неофіційної заробітної плати або допуску працівника до роботу без належного оформлення трудових відносин, направляється до міських територіальних підрозділів Державної фіскальної служби, Міністерства внутрішніх справ та Державної інспекції з питань праці в порядку інформування та відповідного реагування.
Також проводиться відповідна інформаційно - роз'яснювальна робота серед громадян та роботодавців щодо негативних соціальних наслідків нелегальних трудових відносин та виплати заробітної плати в “конвертах”, а також про зміни у законодавстві в частині зменшення навантаження на фонд оплати праці за рахунок нової моделі нарахування єдиного соціального внеску (Закон України № 219-VIII від 02.03.2015 “Про внесення змін до розділу VIII “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”).
За інформацією Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, за результатами проведеної у І кварталі 2015 року контрольно-перевірочної та інформаційно - роз’яснювальної роботи:
- підвищили рівень виплати заробітної плати понад 4,6 тис. суб’єктів господарювання (додатково до бюджету надійшло майже 10,0 млн грн. податку на доходи фізичних осіб);
- виявлено та залучено до оподаткування 3,5 тис. найманих осіб, не оформлених належним чином роботодавцями (виплачена сума доходу таким особам склала 14,3 млн грн, як наслідок, до бюджету надійшло додатково майже 0,4 млн грн податку на доходи фізичних осіб та понад 0,8 млн грн єдиного соціального внеску);
- залучено до державної реєстрації майже 3,4 тис. фізичних осіб, сума сплачених податків фізичними особами, залученими до державної реєстрації – майже 0,9 млн грн.
Незважаючи на зменшення середньооблікової кількості штатних працівників за березень 2015 року у порівнянні з відповідним періодом 2014 року на 101,5 тис. осіб або на 8 %, фонд оплати праці за вказаний період по місту зріс на 645 млн та склав 7,7 млрд. грн. Фонд оплати праці за січень-березень 2015 року по місту Києву склав 21,7 млрд. грн, що на 1,7 млрд. грн більше ніж за відповідний період минулого року.
про стан виплати заробітної плати
Нестабільна політична та соціально-економічна ситуація в державі негативно вплинула і на стан виплати заробітної плати.
За даними органів державної статистики протягом січня-березня 2015 року в переліку боржників із виплати заробітної плати рахувалось 193 столичних підприємства у тому числі: 49 державного сектору, 11 комунальних підприємств та 133 підприємства недержавного сектору.
Завдяки вжитим спільним заходам за вказаний період у повному обсязі погасили заборгованість 72 підприємства на загальну суму понад 37 млн грн, а саме: 7 комунальних підприємств на суму 30,3 млн грн (у т.ч. КП «Київпастранс» - 28,3 млн грн.), 57 підприємств недержавного сектору – на 5,0 млн грн. та 8 державних підприємств - на 1,8 млн грн.
Згідно останніх статистичних даних на 01.04.2015 обсяг заборгованості із заробітної плати по місту Києву склав 74,8 млн грн (1 % від фонду оплати праці за березень 2015 року та 4,6 % від загального обсягу боргу по Україні – 1,6 млрд грн), що на 11,2 % або на 9,4 млн грн менше у порівнянні до початку цього року. У порівнянні з відповідним періодом минулого року (61,6 млн грн) борг зріс на 21,4 % або на 13,2 млн грн.
Станом на 01.04.2015 заборгованість із заробітної плати мала місце на 118 столичних підприємствах, у тому числі:
- Державний сектор (37 підприємств) – 51,7 млн грн або 69,1 % від загальної суми боргу по місту ;
- Комунальний сектор (4 підприємства) – 2,4 млн грн (3,2 %);
- Недержавний сектор (77 підприємств) – 20,7 млн грн (27,7 %).
В розрізі категорій боржників ситуація має наступний вигляд: 111 економічно активних підприємств – 65,4 млн грн або 87,4 % від загального боргу; 6 підприємств, які перебувають в стадії банкрутства – 6 млн грн або 8% та 1 економічно неактивне підприємство - 3,4 млн грн (4,6 %).
В розрізі видів економічної діяльності найбільший обсяг боргу склався на: підприємствах та організаціях, які займаються професійною, науковою та технічною діяльністю – майже 36 млн грн або 47,5 % від загального обсягу боргу; підприємствах переробної промисловості – понад 11 млн грн (15%), в установах фінансової та страхової діяльності – майже 9,0 млн грн (11%) та транспортних підприємствах – майже 6,0 млн грн. (8%).
Серед підприємств комунального сектору заборгованість із заробітної плати мала місце на:
- Київське комунальне автотранспортне підприємство № 2737 – 0,5 млн грн. Борг виник у зв’язку з несвоєчасним відшкодуванням з бюджету м. Києва коштів за поховання пільгових категорій населення;
- КП “Житлосервіс “Приозерне” – 1,3 млн грн. Підприємство не вчасно та не в повному обсязі отримує з бюджету компенсації за надані громадянам пільги та субсидії (станом на 01.05.2015 борг погашено);
- Комунальне автотранспортне підприємство № 273901 – 0,4 млн грн. Борг виник у зв’язку з несвоєчасним надходженням коштів за надані послуги. Найбільшими дебіторами є підприємства КК “Київавтодор”;
- КП “Автотранспортне підприємство Оболонського району м. Києва” – 111,5 тис. грн. Борг виник у зв’язку з несвоєчасним надходженням коштів за надані послуги.
Станом на 01.04.2015 найбільшими боржниками залишалися державні підприємства, які є учасниками:
- Державного концерну “Укроборонпром” – 23,1 млн грн (НДІ “Квант” - 6,8 млн грн; Київський державний завод “Буревісник” – 4,0 млн грн; Київський завод “Радар” – 3,4 млн грн., НДІ гідроприладів - 2,9 млн грн., НДІ Буран – 2,8 млн грн. тощо);
підприємства підпорядковані:
- Міносвіти – 7,6 млн грн (НДІ “Оріон”),
- Мінрегіонбуду – 7,4 млн грн (ПІ “Укрметротунельпроект” – 4,7 млн грн, “Київдіпротранс” – 1,5 млн грн; НДІпроектреконструкція – 1,1 млн грн.
- Мінекономрозвитку – 3,6 млн грн (Київський інститут автоматики – 1,5 млн грн; УНДІНЦ проблем стандартизації, сертифікації та якості” – 1,3 млн грн; Інститут підготовки кадрів промисловості – 0,6 млн грн тощо);
- Державному космічному агентству – 2,1 млн грн (Завод “Арсенал”), за оперативними даними борг погашено).
Основна причина наявності боргу на державних підприємствах міста - це брак обігових коштів, що пов’язано з відсутністю державних замовлень на їх продукцію; несвоєчасними розрахунками замовників за виконані роботи; втратою ринку збуту виготовленої продукції.
Серед підприємств-боржників із заробітної плати недержавного сектору, найбільший обсяг заборгованості склався на: ТОВ Авіакомпанія “Марс” - 3,4 млн грн; ПАТ “Українська страхова компанія “Гарант-авто” – 3,3 млн грн; ПАТ “Легбанк” – 1,8 млн грн; ТОВ “Інформаційне агентство “112 Україна” – 1,5 млн грн; ПАТ “Банк “Камбіо” – 1,1 млн грн; ТОВ “Юралс” – 0,6 млн грн тощо.
Основна причина наявності боргу на підприємствах недержавного сектору – це брак обігових коштів через: різке зменшення обсягу замовлень або ж взагалі їх відсутність, несвоєчасні розрахунки замовників за виконані роботи, а також неефективне управління майном.
Обсяг боргу на 10 найбільших підприємствах-боржниках міста, 8 з яких державного сектору, на 01.04.2015 склав майже 41 млн грн. або 55 % від загального обсягу боргу.
По всіх підприємствах-боржниках проводиться аналіз причин виникнення заборгованості із заробітної плати, за результатами якого інформаційні довідки надсилаються до контролюючих та правоохоронних органів, власників підприємств або уповноваженим ними органам для вжиття відповідних заходів реагування та притягнення керівників до відповідальності згідно з вимогами чинного законодавства.
Так, протягом січня-квітня 2015 року структурними підрозділами з питань праці міста:
- проаналізовано ситуацію на 173 підприємствах-боржниках, інформацію по яких передано до контролюючих та правоохоронних органів для вжиття відповідних заходів реагування до посадових осіб підприємств за порушення законодавства про працю та оплату праці;
- керівникам підприємств надано 376 рекомендацій щодо усунення виявлених порушень чинного законодавства та недопущення їх в подальшому;
- надіслано 90 листів – звернень (подань) до власників або уповноважених ними органів по 74 підприємствах-боржниках щодо сприяння в прискоренні погашення заборгованості із заробітної плати та недопущення її виникнення в подальшому, а також розгляду питання щодо притягнення до відповідальності посадових осіб цих підприємств за порушення законодавства про працю та оплату праці, у тому числі розірвання в установленому порядку контрактів (трудових відносин) з їх керівниками.
Стан погашення заборгованості із заробітної плати на підприємствах міста постійно розглядається на засіданнях міської та районних в місті Києві тимчасових комісій з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат.
За результатами засідань приймаються відповідні рішення та пропозиції щодо визначення шляхів, механізмів і способів вирішення проблемних питань погашення на підприємствах заборгованості із заробітної плати в найкоротші терміни та недопущення їх виникнення у подальшому.
Протягом січня-квітня 2015 року проведено 48 засідань таких комісій (у т. ч. у квітні - 11 засідань), на яких заслухано 229 керівників підприємств-боржників, всіх їх попереджено про відповідальність за порушення законодавства про працю та оплату праці.
Згідно даних оперативного моніторингу, протягом квітня 2015 року підприємствами міста, які за даними органів державної статистики на 01.04.2015 значились в переліку боржників, було виплачено майже 13,8 млн грн заборгованої заробітної плати (за лютий 2015 року та попередні періоди).
В той же час, згідно попередніх статистичних даних на 01.05.2015 обсяг боргу склав 73,2 млн грн на 110 підприємствах.
- 24 підприємства повністю погасили борг на 5,5 млн грн;
- 25 підприємств зменшили його на 3,8 млн грн;
- на 50 підприємствах борг зріс на 4,2 млн грн;
- виникло 16 нових боржників, борг на яких склав 3,6 млн грн;
Проблемні питання:
1. Не можливість застосування у повній мірі заходів впливу на керівників підприємств, які порушують законодавство про працю та оплату праці, оскільки перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців контролюючими органами, крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України, здійснюються протягом січня-червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки. Також встановлені обмеження щодо проведення перевірок суб’єктів господарювання органами фіскальної служби).
2. Відсутність Порядку виявлення працівників, допущених до роботи без укладання трудового договору (зміни до ст. 24 КЗпПУ) та Порядку здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (ст. 259 КЗпПУ).
На даний час Урядом здійснюються заходи щодо оптимізації роботи державних контрольно-наглядових органів, якими передбачається консолідація наглядових та контролюючих функцій, а також утворено Державну службу з питань праці шляхом реорганізації Державної інспекції з питань праці та Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки.
ВИСТУПИЛИ:
Голова профспілки працівників житлово-комунального господарства та сфери послуг Костюк Т. О., яка наголосила на необхідності вирішення питання погашення боргів працівникам КП КК АТП № 2737.
СЛУХАЛИ:
Начальник управління праці та зайнятості Департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Соя В. В.
Доповідач озвучив ініціативу Сторони роботодавців, щодо включення до Плану засідань Київської міської тристоронньої соціально-економічної ради на ІІІ квартал 2015 року питання про впровадження енергоефективних проектів для бюджетних установ, закладів соціальної сфери та ОСББ із залученням фінансування та запропонував його підтримати.
ВИРІШИЛИ:
1. Інформації доповідачів та запрошених, що взяли участь в обговоренні, взяти до відома.
До питання 1.
2. Стороні виконавчого органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) забезпечити своєчасне прийняття рішень щодо надання до Міністерства соціальної політики України висновку-пропозиції про доцільність надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, які мають за попередній податковий рік дохід в обсязі більшому 8400 мінімальних заробітних плат.
Термін: постійно
3. Департаменту охорони здоров’я створити на базі Київської міської клінічної лікарні № 6 в Центрі мікрохірургії ока кабінет для громадян з вадами зору.
Термін: ІІІ квартал 2015 року
4. Стороні профспілок звернутись до Київської міської організації УТОСу та надати виконавчому органу Київради (Київської міської державної адміністрації) пропозиції для опрацювання “дорожньої карти” для вирішення проблемних питань інвалідів по зору.
Термін: до 01.07.2015
5. Департаменту соціальної політики розглянути питання включення до складу Громадської ради при Департаменті представника Київської міської ради профспілок.
Термін: ІІІ квартал 2015 року
До питання 2.
6. Взяти до відома, що відповідно до рішень Київської міської ради право на пільговий проїзд у міському пасажирському транспорті (крім таксі та маршрутних таксі) надається окремим категоріям громадян за рахунок коштів бюджету м. Києва.
Питання визначення категорій громадян, яким мають надаватися пільги на проїзд у міському пасажирському транспорті за рахунок коштів бюджету м. Києва належить до компетенції Київської міської ради відповідно до повноважень, визначених Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”.
До питання 3.
7. Взяти до відома інформацію виконуючого обов’язки директора Департаменту транспортної інфраструктури Козловського О. В. про погашення 12.05.2015 боргів по заробітній платі працівникам Комунального автотранспортного підприємства № 273901 та недопущення виникнення боргів в подальшому.
8. Сторонам тристоронньої ради:
8.1. Продовжити проведення в межах компетенції та наданих повноважень відповідної роботи щодо підвищення рівня заробітної плати на підприємствах міста до середньоекономічного показника по м. Києву у відповідній галузі, у т. ч. через співпрацю з органами Державної фіскальної служби та надання рекомендацій керівникам підприємств щодо поступового підвищення розміру середньої заробітної плати в межах фінансових можливостей;
8.2. Здійснювати в межах компетенції контроль за своєчасною та не нижче визначеного державою мінімального розміру заробітної плати на підприємствах, в установах і організаціях міста Києва. Сприяти повній ліквідації заборгованості із виплати заробітної плати шляхом спільних оперативних дій, у т. ч. через співпрацю з контролюючими та правоохоронними органами.
9. Стороні виконавчого органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації):
9.1. Забезпечити своєчасну та в повному обсязі виплату заробітної плати в бюджетних установах (організаціях), що фінансуються з міського бюджету та на комунальних підприємствах міста - одержувачах бюджетних коштів.
9.2. Здійснювати фінансування доплат та надбавок до тарифних ставок і посадових окладів, винагороду, преміювання та допомогу працівникам бюджетних закладів відповідно до законів України і постанов Кабінету Міністрів України та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в межах затвердженого фонду заробітної плати.
10. Стороні профспілок розглядати питання щодо ініціювання перед власниками або уповноваженими ними органах розірвання трудових договорів з керівниками підприємств-боржників із заробітної плати на вимогу профспілкового органу відповідно до статті 45 Кодексу законів про працю України.
11. Стороні профспілок та роботодавців:
11.1. Рекомендувати в межах компетенції, сприяти вирішенню проблемних питань з метою забезпечення своєчасної та у першочерговому порядку виплати заробітної плати на підприємствах міста, у т.ч. державних, прискорення погашення існуючих боргів із виплати заробітної плати та недопущення її (зростання) виникнення у подальшому.
11.2. Проводити інформаційно-роз’яснювальну роботу серед роботодавців щодо негативних соціальних наслідків нелегальних трудових відносин та виплати заробітної плати в “конвертах”, а також про зміни у законодавстві в частині зменшення навантаження на фонд оплати праці за рахунок нової моделі нарахування єдиного соціального внеску відповідно до Закону України № 219-VIII від 02.03.2015 “Про внесення змін до розділу VIII “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (набрав чинності 13.03.2015).
12. Департаменту житлово-комунальної інфраструктури проінформувати Київську міську раду профспілок про стан виконання пунктів 5-7 протоколу № 2 засідання Київської міської тристоронньої соціально-економічної ради від 19.03.2015 щодо ситуації стосовно виплати заробітної плати та погашення боргів з неї на комунальних підприємствах у сфері надання ритуальних послуг.
Термін: до 15.06.2015
До питання 4.
13. Підтримати пропозицію Сторони роботодавців щодо розгляду на засіданні ради у ІІІ кварталі 2015 року питання про впровадження енергоефективних проектів для бюджетних установ, закладів соціальної сфери та ОСББ із залученням фінансування.