ПРОТОКОЛ № 4
засідання Київської міської тристоронньої
соціально-економічної ради
м. Київ 22.07.2015
вул. Стрітенська, 15 (зал засідань)
Присутні: члени ради та запрошені особи.
Від Сторони КМДА: Радуцький М. Б., Крикунов Ю. В., Назаренко С. П., Кондрашова Н. М., Падалка В. М., Стриженюк О. В., Багрій В. М., Скіб’як А. Ю., Лисенко С. І., Колесникова С. Ю., Матвіяк Л. В., Птуха С. М., Богдан В. І., Сухомлин В. Б., Соя В. В., Силенко В. Л.
Від Сторони роботодавців: Антонюк А. С., Новіков І. М., Маркусь О. В., Грецький С. Я.
Від Сторони профспілок: Мельник В. П., Колодко Л. В., Костюк Т. О., Канаровська Л. В., Логошняк О. М., Лопата О. І., Нефьодова Н. К., Осадченко М. М., Стеблюк І. О., Панова О. Л., Новосецький М. М.
Головуючий на засіданні ради – заступник голови Київської міської державної адміністрації Радуцький М. Б.
Сторони представлені більшістю членів ради. Засідання ради правомочне.
Порядок денний:
1. Про стан ринку праці в сфері зайнятості населення м. Києва.
2. Розгляд пропозиції Сторони профспілок до “Дорожньої карти” по вирішенню проблемних питань людей з обмеженими можливостями.
Затверджується регламент роботи:
для доповіді та співдоповіді – до 7 хв.;
на виступи членів ради і запрошених – до 5 хв.
Ведення протоколу доручити Стороні КМДА спільно із Стороною профспілок.
Заступник голови Київської міської державної адміністрації Радуцький М.Б. у вступному слові оголосив регламент та озвучив порядок денний засідання.
СЛУХАЛИ:
Начальник управління праці та зайнятості Департаменту соціальної політики Соя В. В.
Зазначено, що процеси, які відбуваються в політичній та соціально-економічній сферах в країні, впливають на стан столичного ринку праці.
За останніми наявними статистичними даними (І квартал 2015 року) у порівнянні з відповідним періодом минулого року спостерігається:
· зменшення кількості штатних працівників на 7,6% або на 96,8 тис. осіб;
· збільшення кількості працівників, які вибули за скороченням штатів (в 2,3 рази, з 5,5 тис. осіб до 12,4 тис. осіб).
З початку поточного року спостерігається стабілізація ситуації на ринку праці порівняно з минулим роком і відбулось покращення наступних показників:
· зростання чисельності зайнятого населення віком 15-70 років на 0,9% (на 12,1 тис. осіб);
· збільшення рівня зайнятості населення на 0,4%;
· зменшення рівня безробіття (визначеного за методологією МОП) на 0,2 відсоткових пункти;
· зменшення кількості працівників, які:
- з економічних причин працювали в режимі неповного робочого дня (тижня), (на 4,7% або на 2,0 тис. осіб до 41,2 тис. осіб);
- перебували у відпустках без збереження заробітної плати (на 42,7% до 3,0 тис. осіб).
Ситуація на столичному ринку праці залишається контрольованою завдяки реалізації заходів міської Програми зайнятості населення на період до 2017 року.
Так, за методологією Міжнародної організації праці столиця характеризується:
найвищим серед регіонів України рівнем зайнятості населення у віці 15-70 років – 62,5% (по Україні – 56,0%)
та найнижчим рівнем безробіття населення у віці 15-70 років – 6,4% (по Україні – 9,6%).
Протягом січня-квітня ц.р. (останні наявні дані) прийнято на роботу на створені нові робочі місця 24,1 тис. осіб. Це складає 37,0% від запланованого показника на 2015 рік (65,0 тис.);
За даними РДА промисловими підприємствами міста протягом І півріччя 2015 року створено 385 нових робочих місць, зокрема, у ПАТ “Київхліб” – 346 одиниць, у ТОВ “Адвент інвест” – 19 робочих місць.
За цей період в столиці працевлаштовані 134 безробітних на нові робочі місця з наданням компенсації єдиного соціального внеску роботодавцям, з них 33 особи, які недостатньо конкурентоспроможні на ринку праці, та 101 безробітний – до суб’єктів малого підприємництва, які здійснюють діяльність в пріоритетних видах економічної діяльності.
Поінформовано, що Департаментом соціальної політики опрацьовано пропозиції сторін соціального діалогу, міського центру зайнятості, а також структурних підрозділів міської та районних держадміністрацій та підготовлено проект Змін до Програми зайнятості населення м. Києва на період до 2017 року.
Зазначені зміни розглянуті та схвалені на засіданні Координаційного комітету сприяння зайнятості населення 27.05.2015.
Завершено проходження відповідної експертизи Змін до Програми зайнятості населення в Департаменті економіки та інвестицій.
Реалізація завдань в сфері зайнятості населення буде спрямована за такими основними напрямами:
1. Сприяння зайнятості внутрішньо переміщеним особам та демобілізованим учасникам антитерористичної операції.
2. Проведення професійного навчання безробітних осіб, які перебувають на обліку в службі зайнятості, в більшості випадків, лише під конкретні замовлення столичних роботодавців.
3. Розширення видів громадських робіт суспільно-корисної спрямованості для потреб територіальної громади міста та переліку роботодавців, які залучатимуться до їх організації.
Крім того, враховуючи соціальну складову структури безробітних, які перебувають на обліку в службі зайнятості, висловлено сподівання на плідну співпрацю з соціальними партнерами, в першу чергу роботодавцями, в рамках здійснення соціального діалогу, до більш ефективної співпраці в сфері зайнятості населення.
Звернуто увагу присутніх, що Урядом країни:
1. Пропонується посилити відповідальність за порушення законодавства стосовно працівників, призваних на військову службу під час мобілізації. Підготовлено відповідний проект Закону України.
2. Спрощено порядок реєстрації, перереєстрації безробітних з числа внутрішньо переміщених осіб. Відповідну постанову Кабінет Міністрів прийняв 8 липня 2015 року № 473.
3. Пропонується стимулювати роботодавців, які забезпечують реалізацію прав інвалідів на працю. 8 липня 2015 року на засіданні Уряду схвалено проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зайнятості інвалідів”.
Директор Київського міського центру зайнятості Сухомлин В. Б.
Повідомлено, що на думку експертів Міжнародної організації праці, серед основних проблем у всьому світі і в Україні в 2015 році буде зростання безробіття.
Стосовно ситуації на ринку праці столиці.
За останніми даними Державної служби статистики України в місті Києві понад 93 тисячі безробітних, визначених за методологією Міжнародної організації праці. Це на 3,0 тис. менше, ніж у І кварталі 2014 року.
На підприємствах, в організаціях та установах міста Києва більше звільняють працівників, ніж приймають на роботу (у І кварталі п. р. прийнято 73,9 тис. осіб, вибуло 119,0 тис. осіб).
У поточному році обсяги запланованого масового вивільнення працівників в столиці зросли в 1,4 рази. Це найвищий показник серед регіонів держави. Це переважно такі галузі як фінансова та страхова діяльність, операції з нерухомим майном, професійна, наукова та технічна діяльність, діяльність у сфері адміністративного та допоміжного обслуговування, державне управління тощо.
Підприємства, організації позбавляються працівників через скрутне фінансове становище. Також відбувається реформування та оптимізація чисельності в різних сферах управління, а керівні органи знаходяться саме в місті Києві.
Цим пояснюється зменшення кількості вакансій, що надходять до служби зайнятості.
Разом з цим, продовжує зростати реєстрація безробітних в службі зайнятості. З початку року темп зростання в порівнянні з минулим роком 124,2%.
Всього перебувало на обліку в січні-червні поточного року понад 33 тис. безробітних, що в 1,5 рази перевищує минулорічний показник.
Посилився дисбаланс попиту та пропозиції на робочу силу на рику праці м. Києва. Гостро відчувається відсутність вакансій для службовців. Це в той час, як понад 80% безробітних, які перебували на обліку в столичній службі зайнятості у січні-червні 2015 року, мають вищу освіту.
В середньому на 1 вакансію претендують 3 особи, які шукають роботу, в тому числі серед вищих державних службовців, керівників – 8 осіб, професіоналів – 4 особи, фахівців, технічних службовців – 3 особи.
Серед кваліфікованих робітників з інструментом, робітників сфери обслуговування й торгівлі, навпаки, вакансій більше, ніж осіб, які на них претендують.
Зазначено, що в столиці існує дефіцит робітничих кадрів, тривалий час вакансії для робітників не заповнюються: електрогазозварники, токарі, муляри, слюсарі, продавці, водії, формувальники, теслярі, оператори, столяри, покрівельники та інші.
Значна кількість вакансій не укомплектовується саме через нестачу робітничих рук.
Також існує невідповідність розміру заробітної плати по заявленим вакансіям, до рівня заробітної плати, яку мали безробітні за останнім місцем роботи.
Протягом січня-червня 2015 року пошукачам роботи пропонувалось 97 % вакансій із заробітною платою, нижче середньої по місту. Середній розмір оплати праці на 1 вакансію для укомплектування ДСЗ становить 3480 грн.
Для забезпечення відповідності професійно-кваліфікаційного рівня безробітних вимогам роботодавців, за направленням служби зайнятості професійне навчання проходили 3,6 тис. осіб.
У громадських роботах та інших роботах тимчасового характеру взяли участь 1,3 тис. осіб.
У січні-червні 2015 року право на отримання допомоги по безробіттю мали біля 29 тис. безробітних громадян або 87% загальної кількості зареєстрованих безробітних.
За направленням міської служби зайнятості працевлаштувалися майже 6,3 тис. осіб, у тому числі 4,7 тис. зареєстрованих безробітних. Зокрема, 551 безробітний започаткував власну справу за рахунок виплати допомоги по безробіттю одноразово.
Незважаючи на складні умови роботи, коли реєстрація безробітних зросла, а попит на робочу силу зменшився, столичній службі зайнятості вдалось збільшити обсяги працевлаштування громадян, які звернулись до центрів зайнятості (на 11 %).
Доповідачем поінформовано про актуальність проблем працевлаштування внутрішньо переміщених осіб та військовослужбовців, звільнених із зони АТО; про співпрацю з цих питань з органами влади, соціальними установами, громадськими організаціями, роботодавцями, військовими комісаріатами; про створення в Київському міському центрі зайнятості Інформаційно-консультаційного центру.
СЛУХАЛИ по другому питанню:
Заступник директора Департаменту – начальник управління соціального захисту інвалідів, чорнобильців, ветеранів та учасників АТО Департаменту соціальної політики Назаренко С. П.
Поінформувала, що Департаментом соціальної політики надано пропозиції до міської цільової програми “Турбота. Назустріч киянам” на 2016 рік із включенням заходів щодо забезпечення інвалідів І та ІІ груп по зору та слуху засобами індивідуальної реабілітації, де включено всі пропозиції галузевої профспілки, на загальну суму 465,2 тис. грн.
Профспілкою запропоновано передбачити кошти в міській цільовій програмі “Турбота. Назустріч киянам” на 2016 рік для забезпечення інвалідів І та ІІ груп по зору та слуху в санаторіях, пансіонатах, базах відпочинку (для інвалідів по зору та осіб для їх супроводу) в загальній сумі 90 тис. грн. Зазначена пропозиція врахована.
Профспілкою запропоновано придбання сучасного обладнання для комп’ютерних класів для навчання студентів-інвалідів з вадами слуху.
Оскільки міська цільова програма “Турбота. Назустріч киянам” передбачає адресність при наданні соціальної допомоги, то врахована пропозиція для забезпечення 10 студентів-інвалідів з вадами слуху комп’ютерами на загальну суму 100 тис. грн.
Щодо підпункту 6.1. про надання матеріальної допомоги студентам-інвалідам на оплату послуг читця проінфомовано, що міська цільова програма “Турбота. Назустріч киянам” передбачає надання одноразової адресної матеріальної допомоги малозабезпеченим верствам населення міста Києва, які опинилися в складних життєвих обставинах.
Департамент соціальної політики звернувся до директора Київського міського територіального центру соціального обслуговування щодо поновлення роботи районних територіальних центрів соціального обслуговування по наданню послуг на пільгових умовах майстерень по ремонту одягу та взуття для інвалідів по зору І та ІІ груп.
Перший заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури Шпильовий І. Ф.
Зазначив, що весь рухомий склад наземного пасажирського транспорту має низькопідлогове обладнання. Слід дообладнати 30 – 40 %.
Щодо встановлення на зупинках основних маршрутів наземного комунального пасажирського транспорту зовнішніх пристроїв, які б озвучували номер маршруту (50 пристроїв по 370 грн - 18 500 грн) повідомлено, що частина рухомих одиниць наземного комунального транспорту КП “Київпастранс” вже оснащена пристроями зовнішнього озвучення. На сьогодні вже обладнано 49 тролейбусів та 9 трамваїв.
Роботи з обладнання рухомого складу цими пристроями виконуються за власні кошти комунального підприємства “Київпастранс”. Сума витрат на дообладнання однієї одиниці рухомого складу складає біля 4 тис. грн. Роботи щодо дообладнання рухомого складу пристроями зовнішнього озвучення буде продовжено в разі наявності відповідного фінансування.
На сьогоднішній день, на новому рухомому складі інформація для пасажирів про номер маршруту та його назву надається за допомогою електронних табло, які є складовою електронної інформаційної системи рухомого складу. Місце встановлення електронних табло конструктивно визначається заводом виробником.
На рухомому складі застарілих конструкцій, покажчики маршрутів рухомого складу встановлюються також у передбачених заводом виробником місцях.
КП “Київський метрополітен” постійно співпрацює з центральним правлінням Українського товариства сліпих (УТОС), Київським міським Центром соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів, громадською організацією “Центр реабілітації інвалідів-спинальників “Відродження-АРС” та іншими організаціями міста Києва в частині розробки та впровадження заходів із доступності маломобільних груп населення, в т. ч. осіб з вадами по зору, до об’єктів Київського метрополітену.
На підставі дослідного нанесення попереджувальних смуг різного кольору, в т. ч. білого, на об’єктах Київського метрополітену, згідно з пропозиціями і рекомендаціями зазначених вище організацій було вирішено наносити попереджувальні смуги яскраво-жовтого кольору, що краще сприймаються особами з фізичними вадами по зору, ніж смуги білого кольору.
Враховуючи це, КП “Київський метрополітен”, за рахунок власних коштів, на 1-й та останній сходинках сходових маршів станцій, пересадочних вузлів, підземних переходів (які знаходяться на балансі підприємства) нанесено попереджувальні смуги яскраво-жовтого кольору та забезпечено їх оновлення 1 раз в квартал.
Станції метрополітену потребують переоснащення, а саме: для зручного пересування осіб з обмеженими фізичними можливостями необхідно переобладнати спускові механізми та встановити ліфтове обладнання.
КП “Київдорсервіс” спільно з Київською міською організацією УТОС з метою безпечного руху пішоходів з вадами зору визначено перелік перехресть із світлофорним регулюванням для встановлення пристроїв звукового оповіщення.
Крім того, значна частина підземних пішохідних переходів потребують обладнання спеціальними пандусами для зручного спуску пасажирів, а наземні пішоходні переходи – ліфтовим обладнанням.
Заступник директора Департаменту – начальник управління регуляторної політики та підприємництва Департаменту промисловості та розвитку підприємництва Кондрашова Н. М.
Зазначено, що з метою приведення закладів торгівлі та ресторанного господарства, підприємств ринкової мережі та побутового обслуговування населення до рекомендованих стандартів, профільними службами райдержадміністрацій здійснюються обстеження торговельних центрів, закладів торгівлі, ресторанного господарства і побутового обслуговування, проводиться відповідна роз’яснювальна робота з керівниками щодо максимального приведення технічного стану приміщень до вимог та потреб людей з обмеженими фізичними можливостями.
За результатами оперативного моніторингу, із 6400 закладів торгівлі та 3218 закладів ресторанного господарства м. Києва на 70-ти відсотках об’єктів технічно можливо (частково або повністю) забезпечити вимоги рекомендованих стандартів (ДБН В.2.2-17:2006) у повному обсязі.
Звернуто увагу, що не на всіх об’єктах торговельної інфраструктури можливо здійснити заходи щодо перебудови або переобладнання приміщень, вхідних груп відповідно до нормативів, особливо це стосується будинків, які були введені в експлуатацію в радянські часи.
Зауважено, що в нинішніх вимогах, під час проектування і будівництва закладів торгівлі, ресторанного господарства, побутового обслуговування та ринкової мережі акцентується увага власників підприємств на забезпечення безперешкодного пересування осіб з обмеженими фізичними вадами.
Що стосується підприємств побуту, то значна їх кількість розташована в тимчасових спорудах (малих архітектурних формах), які не потребують створення додаткових умов для безперешкодного доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями, наприклад, надання послуг з ремонту взуття, виготовлення ключів, ремонту годинників, перу3карських послуг тощо.
Заступник директора Департаменту охорони здоров’я Скіб’як А. Ю.
Зазначено, що у Київській міській клінічній лікарні № 6 відсутні офтальмологічні ліжка. Спеціалізована офтальмологічна допомога надається в КМКОЛ “Центр мікрохірургії ока”, яка територіально розташована поруч з КМКЛ № 6.
За результатами опрацювання протоколу Київської міської тристоронньої соціально-економічної ради від 19.05.2015 визнано доцільним створити на базі поліклінічного відділення КМКОЛ “Центр мікрохірургії ока” кабінету для пацієнтів із вадами зору (орієнтовно – вересень 2015 року).
В офтальмологічних відділеннях, що входять до структури шести клінічних лікарень, підпорядкованих Департаменту охорони здоров’я, лікування отримують пацієнти за бюджетні кошти в межах наявного фінансування. В кожному відділенні зазначених закладів охорони здоров’я на загальних умовах отримують лікування пацієнти усіх категорій. Медична допомога інвалідам надається у відповідності до вимог діючого законодавства, відповідно до внутрішньої черги (серед інвалідів), за виключенням екстрених ситуацій.
На базі стаціонарів Олександрівської клінічної лікарні м. Києва та КМКОЛ “Центр мікрохірургії ока” організовано палати для пацієнтів, які є інвалідами по зору І та ІІ груп для жінок та чоловіків окремо.
У місті всього на обліку знаходиться 70 пацієнтів, які потребують протезування ока.
В Олександрівській клінічній лікарні м. Києва працює лабораторія очного протезування. Лабораторія має можливість проводити протезування більше 100 очей. Лікарня в змозі провести протезування очей на госпрозрахунковій основі 20 інвалідам І та ІІ груп по зору, за умови вирішення питання руху видатків, передбачених програмою “Турбота. Назустріч киянам” за пацієнтами зазначеної категорії. Вартість одного протезу становить 1200,0 грн (попередня вартість – 800,0 грн).
Станом на 01.07 2015 року в КМКОЛ “Центр мікрохірургії ока” на черзі перебуває 27 пацієнтів (кияни) з метою отримання індивідувального очного косметичного протезу.
Заступник начальника управління житлового забезпечення Департаменту будівництва та житлового забезпечення Матвіяк Л. В.
Зазначено, що відповідно до пунктів 22, 23 частини першої статті 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” затвердження місцевого бюджету та програм соціально-економічного та культурного розвитку міста Києва відноситься до виключної компетенції Київської міської ради.
Оскільки, кошти на придбання квартир передбачаються Програмою соціально-економічного розвитку м. Києва на відповідний рік, Департамент будівництва та житлового забезпечення щорічно надає пропозиції до проекту Програми відповідно до Порядку формування та виконання Програми соціально-економічного розвитку м. Києва в частині капітальних вкладень, затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 02.11.2011 № 2026 (в редакції розпорядження від 23.10.2014 № 1182).
Стосовно надання допомоги по створенню житлово-будівельних кооперативів, вказаної в пункті 8.2. Пропозицій, повідомлено, що порядок організації житлово-будівельних кооперативів регулюється Житловим кодексом Української РСР, Законом України «Про кооперацію», Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 30.04.1985 № 186 та іншими нормативно-правовими актами.
Разом з тим, прийняття рішення про виділення земельної ділянки відповідно до Земельного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відноситься до виключної компетенції Київської міської ради.
Враховуючи це, підприємства УТОГ мають можливість організувати житлово-будівельний кооператив на базі майна, що перебуває у їх власності (реконструкція гуртожитку тощо) або звернутись до Київської міської ради з відповідним клопотанням про виділення земельної ділянки для будівництва(реконструкції) житлового будинку.
Департамент будівництва та житлового забезпечення в межах компетенції готовий надати методичну та консультативну допомогу з питань організації житлово-будівельного кооперативу.
ВИСТУПИЛИ:
Заступник начальника управління розвитку житлово-комунального господарства Департаменту житлово-комунальної інфраструктури Богдан В. І.
В частині проведення капітального ремонту гуртожитку Київського дослідно-виробничого підприємства “Контакт” по вул. Кустанайській, 4 у Голосіївському районі рекомендовано підприємству звернутись до виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо розгляду можливості передачі гуртожитку в комунальну власність.
Голова правління Київської міської організації УТОС Новосецький М. М. взяв участь в обговоренні питання та назвав основні проблеми інвалідів, які потребують вирішення:
- забезпечення інвалідів роботою;
- при проведенні тендерів на закупівлю товарів та послуг, надавати перевагу продукції, виготовленій інвалідами;
- оснащення рухомого складу пасажирського транспорту спеціальними табло та звуковими пристроями. Зокрема, запровадити єдиний стандарт щодо місця розміщення табло на транспорті (транспорт, на якому табло розміщено не за стандартом – переобладнати); при оголошенні назви зупинок оголошувати номер маршруту;
- в лікувальних закладах визначити штатну одиницю, обов’язками якої було б супроводження осіб з інвалідністю в їдальні, на процедури, тощо.
ВИРІШИЛИ:
1. Інформації доповідачів та запрошених, що взяли участь в обговоренні, взяти до відома.
До питання 1.
2. Департаменту соціальної політики продовжити роботу по координації виконання завдань, визначених Програмою зайнятості населення м. Києва на період до 2017 року.
3. Київському міському центру зайнятості активізувати взаємодію з роботодавцями з метою отримання вакансій з нормальними умовами праці та достойною заробітною платою.
До питання 2.
4. Департаменту транспортної інфраструктури продовжити роботу зі створення сприятливих умов на об’єктах дорожньо-транспортного комплексу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
5. Київській міській профспілці працівників ЖКГ та сфери послуг спільно з Департаментом транспортної інфраструктури та КП “Київпастранс” підготувати пропозиції щодо формату та місця розташування додаткових покажчиків маршрутів на рухомому складі для зручного користування громадським транспортом особами з вадами зору.
Відповідальні: Костюк Т. О., Козловський О.В.,
Майзель С.П.
Термін: до 14.08.2015
6. Передбачити в бюджеті міста Києва на 2016 рік кошти для придбання слухових апаратів для інвалідів з вадами слуху дорослих та дітей, жителів столиці, які перебувають на диспансерному обліку.
Відповідальні: Арешкович А. О., Репік В. М.
Термін: до 30.10.2015
7. Провести спільну нараду з представниками УТОГ, УТОС, профспілкової Сторони щодо створення житлово-будівельного кооперативу для інвалідів І та ІІ групи, які стоять на житловому обліку.
Відповідальні: Спасибко О. В., Крикунов Ю. В.,
Поліщук О. Г., Гудзь А. А.,
Мельник В.П.
Термін: до 07.08.2015
8. Переглянути всі пункти пропозицій Київської міської профспілки працівників житлово-комунального господарства та сфери послуг для опрацювання “дорожньої карти” по вирішенню проблемних питань для інвалідів по зору та слуху та надати конкретні пропозиції Київській міській раді профспілок.
Відповідальні: Арешкович А. О., Козловський О. В.,
Крикунов Ю. В., Кузьменко М. А.,
Новицький Д. Ю.,
Поліщук О. Г.,
Спасибко О. В.,
Костюк Т. О.
Термін: до 07.08.2015
9. Провести робочу зустріч щодо обговорення шляхів співпраці Департаменту соціальної політики з організаціями інвалідів УТОСа, зокрема, в частині інформування організацій інвалідів про осіб, які отримали інвалідність по зору, для надання допомоги та адаптації до життя в нових, обмежених умовах.
Відповідальні: Крикунов Ю. В.,
Арешкович А. О., Мельник В. П., Новосецький М. М.
Термін: до 01.09.2015