ПРОТОКОЛ № 5
засідання Київської міської тристоронньої
соціально-економічної ради
вул. Хрещатик, 16, 2-й поверх (зал засідань)
Присутні: члени ради та запрошені особи.
Від Сторони КМДА: Радуцький М. Б., Устименко С. М., Бочаров С. Е., Замишляк О. Ж., Корнієць С. Д., Лисенко С. І., Малихін О. В., Мусієнко Т. П, Падалка В. М., Птуха С. М., Силенко В. Л., Скіб’як А. Ю., Соя В. В., Сухомлин В. Б., Яструбинський В. І.
Від Сторони роботодавців: Майко В. І., Антонюк А. С., Антонюк О. С., Вакуленко В. В., Крючкова І. Б., Проценко В. О., Симоненко В. Є., Чміль В. М.
Від Сторони профспілок: Мельник В. П., Рижих В. С., Любарець В. В., Гой М. П., Духота Н. В., Колодко Л. В., Кубанський С. А., Логошняк О. М., Лопата О. І., Нефьодова Н. К., Ольховець Г. А, Польська К. В., Рашкевич І. А., Слатвінська Л. А., Стеблюк І. О., Ступак Л. О., Сурмак В. М., Тищенко О. М., Трофименко О. М., Панова О. Л., Фонделюк Г. Д.
Головуючий на засіданні ради – заступник голови Київської міської державної адміністрації Радуцький М. Б.
Сторони представлені більшістю членів ради. Засідання ради правомочне.
Порядок денний:
1. Про організацію підготовки у професійно-технічних навчальних закладах м. Києва висококваліфікованих фахівців для потреб столичного господарства.
2. Різне.
Затверджується регламент роботи:
для доповіді та співдоповіді – до 7 хв.;
на виступи членів ради і запрошених – до 5 хв.
Ведення протоколу доручити Стороні КМДА спільно із Стороною профспілок.
Директор Київського міського центру зайнятості Сухомлин В. Б. запропонував включити до порядку денного питання: «Про ситуацію на ринку праці м. Києва та проблемні питання в сфері зайнятості населення» та записався до виступу.
В. о. директора Департаменту соціальної політики Устименко С. М. у вступному слові оголосила регламент та озвучила порядок денний засідання.
СЛУХАЛИ:
Заступник начальника управління професійної освіти Департаменту освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Мусієнко Т. П.
Реформи в економічній та соціальній сфері життя країни відобразились у професійній освіті. Суспільство зрозуміло, що без кардинальних змін в управлінні, організації діяльності професійно-технічних навчальних закладів, оновленні змісту професійної освіти, неможливо забезпечити якість професійної підготовки молодих фахівців відповідно до європейських стандартів, створити умови для свідомого вибору молоддю робітничих професій, гарантувати затребуваність робітничих кадрів на ринку праці.
На сьогодні проведено оптимізацію мережі закладів професійно-технічної освіти. Розпочато процес створення сучасних професійних навчальних закладів, 8 ПТНЗ реорганізовано у 3 регіональні центри професійної освіти та перший в Україні професійний коледж із посиленою військовою та фізичною підготовкою. Зроблено перший крок процесу децентралізації, яка є пріоритетним напрямом державної політики України.
Так, станом на 01.10.2015 року сформована єдина мережа державних закладів професійної освіти, до якої ввійшло 25 закладів профтехосвіти державної форми власності, що фінансуються із КМДА через субвенції з державного бюджету:
· 1 професійний колеж із посиленою військовою та фізичною підготовкою;
· 6 центрів професійної освіти;
· 14 вищих професійних училищ;
· 4 професійних ліцеї.
Професійно-технічна освіта столиці залишається однією з найбільш доступних галузей освіти із надання освітянських послуг.
Контингент складає 16 045 учнів, одночасно з професійною підготовкою 9 431 учень (58,8%) здобуває повну загальну середню освіту,
1213 учнів - базову загальну середню освіту,
1 215 учнів отримують кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста;
298 дітей із обмеженнями життєдіяльності опановують робітничу професію;
149 осіб навчається за направленнями Київського міського та обласного центрів зайнятості;
із соціально незахищених груп населення навчається - 679 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Підготовка кваліфікованих робітників в умовах сьогодення є справою дорого вартісною. Утримання одного учня у професійно-технічному навчальному закладі, що включає додаткові кошти на стипендію, витратні матеріали, обладнання, енергоносії, становила у 2014-2015 н. р. в середньому 18,5 тис. грн на 1 особу, що значно перевищує вартість утримання учня у загальноосвітньому навчальному закладі (6-7 тис. грн.).
Незважаючи на економічну кризу, заклади профтехосвіти змогли отримати додаткові надходження від різних видів своєї діяльності в сумі 12 216,4 тис. грн, зокрема, лише від навчально-виробничої діяльності 7 242,5 тис. грн.
У 2015 році столичний ринок праці поповнився на 6617 випускників ПТНЗ, які за результатами навчання отримали:
· 5 822 дипломи кваліфікованого робітника, із них 466 дипломів з відзнакою;
· 531 диплом молодшого спеціаліста, із них - 67 дипломів з відзнакою;
· 233 свідоцтва про присвоєння робітничої кваліфікації
· 555 осіб, що навчались за контрактом, отримали свідоцтва кваліфікованого робітника
· 2 868 випускників отримали атестат про повну загальну середню освіту, маємо 1 золоту медаль «За високі досягнення у навчанні».
Незважаючи на складну економічну ситуацію попит роботодавців на кваліфіковані робітничі кадри зберігається, підтвердженням є рівень працевлаштування випускників ПТНЗ у 2015 році:
86,9 % (5 748 випускників) отримали гарантоване перше робоче місце за обраною професією,
774 учні (11,7 %) продовжили навчання у вищих навчальних закладах,
22 особи (0,3%) призвані на службу до лав Збройних сил України - тобто загальна кількість працевлаштованих складає 6 544 осіб (98,9%).
Не працевлаштовані 46 осіб (0,7%), 27 осіб (0,4 %) знаходиться у декретній відпустці.
Ще одне об’єктивне свідчення якості професійної підготовки молодих кваліфікованих робітників – оцінка їх фахового рівня працедавцями. З цією метою Управлінням професійної освіти щорічно проводяться моніторингові дослідження рівня задоволення роботодавців якістю професійної підготовки випускників ПТНЗ та стан закріплення наших учнів на робочих місцях шляхом анкетування як серед учнів-випускників, так і представників підприємств-роботодавців.
Результати досліджень 2014 року: серед опитаних – 5 463 випускника, що становить 75% від загального випуску; серед них – задоволені отриманою професією 63,7%, задоволені умовами робочого місця 54,5%, залишилися працювати на першому робочому місці після 0,5 року після працевлаштування – 83,3%.
Участь у анкетуванні брали 1729 роботодавців, які надали свої відгуки про рівень якості професійної підготовки молодих робітників за 259 професіями. Маємо наступні результати: рівень знань у повній мірі відповідає потребам роботодавців – 81,6%, рівень професійних вмінь 81,9%, рівень практичних навичок – 81,1%.
Особливістю професійної підготовки кваліфікованих робітників є їх цілеспрямована підготовка для реальних потреб ринку праці. Професійно-технічна освіта вже 4 роки формує державне замовлення лише на підставі прямих угод із роботодавцями. У 2015 році укладено 2538 двосторонніх договорів для проходження виробничого навчання і виробничої практики із 2378 підприємствами - замовниками робітничих кадрів на підготовку 18 243 кваліфікованих робітників із послідуючим працевлаштуванням випускників.
Формування державного замовлення у 2015-2016 н. р. у кількості 7 023 учнів набуло особливого характеру у зв’язку із надзвичайними подіями, що відбуваються в країні, тому що з’явився попит на підготовку робітничих кадрів за професіями, суміжними з військовими спеціальностями, зокрема, зросла потреба у таких професіях, як «Водій автотранспортних засобів категорії «В», «С»», «Кухар», «Слюсар з ремонту автомобілів», «Машиніст крана-кранівник», «Монтажник радіоелектронної апаратури та приладів».
Навчальні заклади співпрацюють з підприємствами, установами, організаціями різних галузей економіки - промисловості, транспорту, зв’язку, будівництва, торгівлі і громадського харчування, сфери обслуговування:
«Південно-Західна залізниця», «Київський електровагоноремонтний завод», ДП «Дарницький вагоноремонтний завод», Комунальне підприємство «Київський метрополітен», КП «Київпастранс», ДП ПАТ «Київхліб», ПАТ «Комбінат Будіндустрії», ДП «Енергоремонт», ТОВ КМЗ «Магістраль» ім. Шульгіна, ДП «Антонов», ВАТ ШФ «Воронін», ВАТ «Радіотелебачення», «Хенкель-Баутехнік»(Україна), Дочірніє підприємство «КНАУФ-Маркетинг», ВАТ швейна фабрика «Воронін», ТОВ «Укршпон», ПАТ «ДОК-7», ТОВ «Меблі-Інтелект».
Завдяки налагодженій координації діяльності всіх структурних підрозділів Київської міської державної адміністрації, що опікуються потребами регіонального ринку праці, було активізовано тісну співпрацю з професійно-технічними навчальними закладами, представниками організацій роботодавців у м. Києві з питань підготовки кваліфікованих робітників для потреб економіки міста, а також формування регіонального замовлення.
Доповідач звернула увагу, що проблемними питаннями в сфері професійної освіти є: зменшення кількості довгострокових двосторонніх договорів про надання освітніх послуг між ПТЗН і замовником робітних кадрів; закріплення на робочих місцях випускників професійно-технічних навчальних закладів тощо.
Пріоритетними напрямками розвитку закладів професійної освіти у 2015-2016 навчальних роках є:
1. Забезпечення розвитку профільного та допрофесійного навчання в структурі професійної освіти з урахуванням перспектив, визначених проектами Законів України «Про освіту» та «Про професійну освіту»; запровадження нових підходів до організації навчання впродовж життя для дорослого населення.
2. Визначення перспективних напрямів розвитку економіки столиці та реальних потреб у кваліфікованих робітничих кадрах спільно з роботодавцями та Київським міським центром зайнятості.
3. Впровадження нових, основаних на компетентісній основі та широкій інтеграції кваліфікацій, із збереженням унікальних творчих професій, особливо художнього спрямування, народного промислу тощо із врахуванням тенденцій щодо зменшення попиту на професії для галузей індустрії, будівництва і зростання попиту на професії сфери побутового обслуговування, автосервісу, туризму, торгівлі та ресторанного сервісу.
4. Залучення інвестиційних фондів, грандів, можливостей міжнародних проектів, коштів соціальних партнерів для оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів профтехосвіти та забезпечення якості професійної освіти.
5. Використання різноманітних форм профорієнтаційної роботи для підвищення іміджу професійної освіти та робітничих професій.
Заступник голови - начальник управління з економічних питань та соціального діалогу Київської міської ради профспілок Панова О. Л.
Запропонувала обговорити проект Закону України «Про професійну освіту» який потребує доопрацювання з урахуванням думки сторони роботодавців та профспілок.
Голова Київської міської ради профспілок Мельник В. П.
Наголосив , що у зв’язку з тим, що проект закону № 3231 передбачає зміни в управлінні професійною освітою шляхом делегування цих функцій місцевим органам виконавчої ради і місцевого самоврядування, а також передбачається створення у кожному регіоні стейкхолдерів професійної освіти – це координаційний орган з питань визначення та впровадження державної та регіональної політики у сфері професійної освіти, до складу якого входитимуть представники органів профосвіти, місцевої влади та місцевого бізнесу та індустрії. Тому цей законопроект потребує широкого обговорення за «круглим столом» на рівні КМДА за участі сторін соціального діалогу.
Голова спільного представницького органу роботодавців м. Києва, Президент Київської міської асоціації роботодавців Майко В. І.
Запропонував звернутися до Кабінету Міністрів України з проханням прискорення прийняття зазначеного законопроекту.
СЛУХАЛИ по другому питанню:
Директор Київського міського центру зайнятості Сухомлин В. Б.
Через тривалу невизначеність в політичній ситуації, соціально-економічні проблеми на фоні повільних реформ та боротьби з корупцією в Україні залишається напруженою ситуація в сфері зайнятості населення.
Падіння економіки в Україні супроводжується зростанням безробіття, що на тлі споживчих цін призведе до значного погіршення умов життя населення.
Місто Київ відчуває на собі всі негативні процеси, які відбуваються в країні, що в свою чергу позначається на столичному ринку праці.
Середньооблікова кількість штатних працівників у м. Києві у вересні 2015 року становила 1 млн 104 тис. осіб та у порівнянні з аналогічним періодом минулого року скоротилася на 77 тис. осіб. Скорочення відбулося майже в усіх видах економічної діяльності.
В місті Києві зростають обсяги та рівень безробіття, розраховані за методологією Міжнародної організації праці. У столиці сьогодні понад 94 тис. безробітних, рівень безробіття – 6,5%. Рівень молодіжного безробіття перевищує відповідний показник серед всіх вікових груп (у 2014 році – 8,9%).
Через скрутне фінансове та економічне становище, порушені економічні зв’язки, втрати ринків збуту підприємства змушені вдаватися до скорочення чисельності працівників, що призводить до зменшення попиту на робочу силу.
У поточному році в столиці в 2,2 рази зросли обсяги масового вивільнення працівників. Це найвищий показник серед регіонів держави. Більше половини серед осіб, попереджених про вивільнення, становлять працівники державного управління. Вивільнення працівників також зростає в сфері адміністративного та допоміжного обслуговування, професійної, наукової та технічної діяльності, фінансової та страхової діяльності тощо.
Відбувається реформування та оптимізація чисельності в різних сферах управління, а центральні органи виконавчої влади та керівні органи знаходяться саме в місті Києві. Скорочення в судовій системі, Державній фіскальній службі, органах Пенсійного фонду України тощо.
Масштаби столиці та її характерні особливості позначаються на роботі столичної служби зайнятості, на навантаження на її працівників. Столична служба зайнятості посідає перше місце серед регіонів держави за навантаженням на одного працівника, яке враховуючи чисельність безробітних за методологією МОП та зареєстрованих роботодавців, в 3,4 рази перевищує середнє навантаження в країні.
Місто Київ є достатньо привабливим для внутрішніх трудових мігрантів, як за кількістю роботодавців, так і за рівнем заробітної плати. Крім того, столиця увійшла до трійки міст, які зареєстрували найбільшу кількість внутрішньо переміщених осіб з АР Крим, Донецької та Луганської областей (4,4 тис. осіб, які мали відповідну довідку).
За 10 місяців поточного року перебували на обліку в столичній службі зайнятості понад 43 тисячі безробітних.
Для того, щоб отримати позитивний результат – працевлаштування, безробітний в залежності від конкретної ситуації отримує цілий комплекс послуг, передбачений чинним законодавством, це і профорієнтація, професійна підготовка, громадські роботи, підбір підходящої роботи, виплата допомоги по безробіттю тощо.
Доповідач наголосив, що в умовах, коли напруженість на ринку праці зростає, кількість претендентів на 1 вакансію підвищується, дисбаланс між попитом і пропозицією посилюється, на додачу до цього зростає плинність кадрів працівників служби, столична служба зайнятості докладає зусиль, щоб всі громадяни, які звернулись за допомогою, отримали соціальний захист, передбачений законодавством.
За 10 місяців поточного року забезпечена позитивна динаміка обсягів працевлаштування безробітних громадян, які зросли на 9 % (8 тис. осіб). Навчались вперше, перенавчались або підвищували кваліфікацію – 5,2 тис. безробітних, брали участь в оплачуваних суспільно-корисних громадських або інших роботах тимчасового характеру – 3,6 тис. осіб.
В цей же час, в Київському міському центрі зайнятості необхідно на 79 осіб скоротити чисельність працівників. що зможе призвести до збільшення черг в центрах зайнятості, зниження якості послуг, які надаються населенню та роботодавцям, масовому незадоволенню безробітного населення, тощо.
ВИРІШИЛИ:
1. Інформації доповідачів та запрошених, що взяли участь в обговоренні, взяти до відома.
До питання 1.
2. Київському міському центру зайнятості надавати Департаменту освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) перелік вільних робочих місць підприємств, установ та організацій міста Києва, що потребують заповнення спеціалістами з робітничих професій.
Термін: щокварталу
3. Стороні роботодавців:
- замовникам робітничих кадрів для підготовки кваліфікованих робітників сприяти зміцненню матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів відповідно до вимог сучасних виробничих технологій.
Термін: постійно
4. За пропозицією Сторони профспілок, Департаменту освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) спільно з сторонами соціального діалогу організувати проведення «круглого столу» щодо розгляду та надання пропозицій до законопроекту № 3231, який передбачає суттєві зміни в управлінні професійною освітою на регіональному рівні.
Термін: до 25.12.2015
До питання 2.
5. Взяти до уваги інформацію директора Київського міського центру зайнятості Сухомлина В. Б. щодо можливості відвідання Київським міським головою Кличком В. В. міського центру зайнятості для обговорення проблемних питань з керівництвом міського та районних центрів зайнятості.
6. Стороні профспілок та Стороні роботодавців спільно з Київським міським центром зайнятості розглянути необхідність підготовки листа до Кабінету Міністрів України щодо проблем оптимізації чисельності працівників Київського міського центру зайнятості.
Термін: до 01.12.2015
7. Сторонам КМТСЕР надати пропозиції до Плану засідань Київської міської тристоронньої соціально-економічної ради на 2016 рік.
Термін: до 01.12.2015
8. Секретаріату КМТСЕР підготувати проект Плану засідань Київської міської тристоронньої соціально-економічної ради на 2016 рік для подальшого затвердження на засіданні Київської міської тристоронньої соціально-економічної ради та підписання співголовами ради.
Термін: до 15.12.2015
9. Підтримати пропозицію Сторони профспілок щодо розгляду на засіданні ради у грудні 2015 року питання про реформування медичної галузі та впровадження медичного страхування в місті Києві.
10. Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) разом з Спільним представницьким органом роботодавців м. Києва визначитись щодо необхідності розгляду на засіданні ради у грудні 2015 року питання про розвиток внутрішнього ринку м. Києва та підтримку промислових підприємств – товаровиробників.
Термін: до 20.11.2015