План перевірок Держпраці на 2024 рік складений. Він передбачає певну кількість підприємств, які будуть перевірені впродовж року. Ознайомитися з річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на цей період можна, якщо завантажити файл із сайту Держпраці.
НОВІ ПРАВА ПЕРЕВІРЯЮЧИХ
Як вже було зазначено, права перевіряючих в законі №877 дещо обмежені. Загалом ці держслужбовці мають дотримуватися таких вимог:
Перевіряючі повинні мати спеціальне направлення для того, щоби провести перевірку, копію такого документу службовець має передати роботодавцю.
Реєструватися в спеціальному журналі, який реєструє заходи державного контролю. Про його наявність на підприємстві має завчасно подбати роботодавець.
Перевіряючому можна відмовити у перевірці, якщо він хоче провести її на підставі звернення фізичної особи. Документ має бути виданий центральним органом Держпраці.
Термін перевірки обмежений 10 робочими днями щодо великих підприємств, для малих він ще менший – 2 робочі дні.
ДОКУМЕНТИ, ЯКІ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ ПІД ЧАС ПЕРЕВІРКИ
Позапланові та планові перевірки Держпраці передбачають використання низки документів, а саме:
Акт за результатами проведення державного нагляду;
Акт про відмову від підпису;
Вимога на видачу документів (форма 5);
Припис про усунення правопорушень законодавства про працю.
Загалом таких документів дуже багато. Всі вони представлені у наказі Міністерства Економіки №2161. Також для законної перевірки перевіряюча особа має продемонструвати службове посвідчення інспектора.
ПЕРЕВІРКИ ДЕРЖПРАЦІ ПІД ЧАС ВІЙНИ
Основна особливість перевірки Держпраці під час воєнного стану полягає в тому, що всі планові заходи були заборонені постановою Кабінета Міністрів №303 від 13.03.2022. Позапланові перевірки також були заборонені аж до 19 липня 2022 року.
Підставою для відновлення позапланових перевірок стало прийняття закону №2136. Саме цей факт регулюється 16 статтею, яка почала діяти якраз 19 липня. Варто зазначити, що вона стосується як юридичних осіб, так і фізичних осіб-підприємців. Перевірки планового характеру досі залишаються забороненими.
Підстави для проведення позапланових перевірок досить обмежені. Загалом вони виглядають таким чином:
недотримання вимог закону №2136;
перевірка Держпраці виявила неоформлені трудові відносини;
виникли питання щодо законності припинення дії певних трудових договорів.
Потрібно відзначити, що в межах позапланової перевірки перевіряються лише ті аспекти, які стали причиною її проведення.
ОСОБЛИВОСТІ ШТРАФУВАННЯ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
Під час дії військового стану штрафи в межах 265 статті КЗпП не діють. Це вказано в 16 статті закону №2136. Однак варто зазначити, що залишається можливість накладання адміністративних штрафів, які вказані у 41 статті КпАП. Вони виглядають таким чином:
Працівник приступив до виконання службових задач без оформлення трудового договору – від 8500 гривень до 17 000 гривень.
Різноманітні порушення, що стосуються законодавства про працю – від 510 гривень.
Штраф у випадку створення перепон для проведення заходів державного контролю інспекторами – від 850 до 1700 гривень.
ПЛАНИ ПЕРЕВІРОК НА 2024 РІК
План перевірки Держпраці затверджується в кінці осені. Таким чином у 2023 році він був затверджений наказом Держпраці №214 від 30.11.2023. Він передбачає перевірку 19 359 суб’єктів господарювання. Річний план передбачає наявність такої інформації:
повне найменування суб’єкта господарювання;
сфера нагляду;
ступінь ризику, який спричинив проведення перевірки (він може бути середнім або високим);
дата початку проведення перевірки;
терміни проведення перевірки – до 10 днів для великих об’єктів господарювання.
Потрібно розуміти, що затверджений графік перевірок Держпраці на 2024 рік є лише своєрідною декларацією, яка вказує на наміри державного органу, оскільки проводити планові перевірки під час воєнного стану заборонено. Однак Кабінет Міністрів України може внести зміни до своєї постанови в будь-який момент, тому створення такого плану є необхідним.
ПРО ЗАКОН №823
Як вже було зазначено, Закон №823 було визнано недійсним. Перш за все це відбулося через те, що дія цього порядку була поширена на всі суб’єкти господарювання незалежно від сфери їх діяльності. Таким чином правила не були розмежовані для різних галузей, що спричинило масу проблем.
Однак варто зазначити, що Порядок №823 все ще є чинним. Кабмін його не скасовував, тому в будь-який момент він може бути застосований знову для тих галузей, де статті цього закону не порушують міжнародні конвенції.
ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕВІРОК ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стосовно повноважень органів місцевого самоврядування, їх виконавчі служби можуть:
Проводити перевірки стосовно дотримання трудового законодавства тільки на тих об’єктах, які безпосередньо знаходяться під їхнім контролем.
ОМС можуть виступати з ініціативою для проведення державних перевірок як юридичних осіб, так і фізичних осіб підприємців.
ОМС не мають права застосовувати адміністративні протоколи у разі виявлення порушень.
Попри те, що Порядок №823 був визнаний нечинним, об’єкти для інспекційних відвідувань підбираються на основі підходу, що враховує ризики вчинення правопорушень в межах трудового законодавства. Для цього використовуються інформаційні бази від Податкової служби України.
Організаційно-інформаційнийвідділ
Київської міськпрофради