На жаль, нині соціальний діалог з питань формування та реалізації державної соціальної та економічної політики, регулювання трудових відносин не здійснюється на належному рівні.
Так, у 2024 році не було забезпечено повноцінної тристоронньої роботи зі спільної підготовки пропозицій до проектів Бюджетної декларації на 2025- 2027 роки та Державного бюджету на 2025 рік, передбаченої механізмами Національної тристоронньої соціально-економічної ради (НТСЕР), Хоча профспілки і надавали свої пропозиції до цих проектів, розгляд їх на засіданні НТСЕР, як це передбачено законом та практикою попередніх років, на жаль, не відбувся.
Результатом таких дій стало те, що 28 червня 2024 року Уряд схвалив Бюджетну декларацію України на 2025-2027 роки, якою передбачено «замороження» на 3 роки цьогорічних розмірів мінімальної заробітної плати (8000 грн), прожиткового мінімуму (зокрема, для працездатних осіб - 3028 грн) та мінімального посадового окладу у бюджетній сфері (3195 грн).
З метою захисту громадян від кризи вартості життя в умовах війни, Федерація профспілок України направила народним депутатам України заяву з вимогою відхилити урядові пропозиції до Бюджетної декларації на 2025- 2027 роки щодо запровадження мораторію на підвищення основних державних соціальних стандартів і гарантій.
Однак, обговорення в Міністерстві фінансів пропозицій профспілок і роботодавців, що відбулося 11 вересня 2024 року напередодні схвалення Урядом проекту Держбюджету на 2025 рік, мало формальний характер. Це підтвердили і представники роботодавців під час двосторонньої зустрічі, яка відбулась у Федерації профспілок України 18 вересня ц.р.
Всупереч запереченням профспілок, у зареєстрованому проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (реєстр. № 12000) проектом Держбюджету на 2025 рік:
- «заморожено» основні державні соціальні стандарти і гаранти - прожитковий мінімум та мінімальна заробітна плата;
- вчергове «обнулено» індексацію грошових доходів громадян;
- не забезпечено справедливості у сфері розподілу доходів, у тому числі зберігаються передумови для зростання надвисокого розриву у рівнях заробітної плати працівників та керівництва у бюджетній сфері та державному секторі;
- не вирішуються питання відновлення економіки, забезпечення ринку праці достатнім обсягом кваліфікованих працівників, сприяння поверненню з-за кордону українських фахівців;
- не передбачено достатні обсяги фінансування вугільної галузі, сфер охорони здоров’я, освіти і науки тощо;
- продовжуються зміни податкової сфери та соціального страхування, реалізація яких загрожує зниженням рівня життя населення, насамперед найвразливіших верств населення. Профспілки вважають, що від прийняття таких рішень постраждають всі
- як працівники, так і безробітні, пенсіонери, інші соціально вразливі категорії громадян. І сама держава постраждає через недоотримання надходжень у вигляді податків і зборів, які вкрай необхідні для забезпечення обороноздатності держави, оскільки видатки на безпеку та оборону країни фінансуються за рахунок коштів державного бюджету.
25 вересня 2024 року на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів представником СПО об'єднань профспілок було озвучено принципові пропозиції профспілок до проекту Держбюджету на 2025 рік.
За підсумками засідання Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики України, також, не підтримав «замороження» на 3 роки державних соціальних стандартів та гарантій і у своєму рішенні (протокол № 191) рекомендував Комітету Верховної Ради України з питань бюджету пункт 24 розділу «Прикінцеві положення» законопроекту про Державний бюджет України на 2025 рік викласти в такій редакції: «Кабінету Міністрів України у разі позитивної зміни динаміки макропоказників економічного і соціального розвитку України за підсумками виконання Державного бюджету України у першому півріччі 2025 року та з урахуванням можливостей ресурсної частини державного бюджету забезпечити підвищення розмірів прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати».
Слід зазначити, що на сьогодні проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» ще опрацьовується в Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету і станом на 22 жовтня 2024 року його не прийнято навіть у першому читанні.
З матеріалів засідання СПО об'єднань профспілок від 28.10.2024 р.