ЗВЕРНЕННЯ ПРЕЗИДІЇ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКПРОФРАДИ ДО ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ ВОЛОДИМИРА ЗЕЛЕНСЬКОГО ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЛЕЖНОГО ФІНАНСУВАННЯ В СФЕРІ
ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
Ми, члени Президії Київської міськпрофради, обговоривши ситуацію щодо стану фінансування галузі охорони здоров’я, особливо в частині фінансового забезпечення реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у II-IV кварталах 2021 року (далі – Програма медичних гарантій), звертаємося до Президента України з питань незадовільного стану справ, що склався в сфері охорони здоров’я України.
Конституція України визначає людину, її життя і здоров’я найвищою соціальною цінністю, та гарантує кожному право на охорону здоров’я та медичну допомогу. В умовах пандемії коронавірусу COVID-19, яка охопила світ у 2020-2021 роках, забезпечення реалізації цих норм потребує злагодженої роботи Уряду і Парламенту та безумовного виконання законів України.
За рекомендованими стандартами Всесвітньої організації охорони здоров’я для забезпечення життєдіяльності будь-якої системи охорони здоров’я необхідне фінансування на рівні щонайменше 7% від ВВП.
На жаль, при прийнятті Держбюджету на 2021 рік, Уряд та Парламент вкотре знехтували нормами Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», згідно яких обсяг коштів на реалізацію програми медичних гарантій повинен бути забезпечений у розмірі не менше 5% від ВВП України.
Фінансування Програми медичних гарантій на 2021 році складає лише 2,74% від ВВП України. Тобто, майже у 2 рази нижче визначеного Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» обсягу, що дозволяє забезпечити потребу галузі лише на 55%. При цьому, в розраховані та впроваджені тарифи на медичне обслуговування населення за Програмою медичних гарантій досі не закладено чіткої та зрозумілої складової на оплату праці медичного персоналу, а самі тарифи залишаються неконкурентними та невідповідними реальній ринковій вартості послуг, не забезпечують покриття реальних операційних та експлуатаційних витрат закладів охорони здоров’я, й не відповідають потребам галузі.
Крім того, Урядом в черговий раз не було реалізовано законодавчі гарантії щодо визначення у тарифах на медичні послуги компонента на оплату праці медичних працівників у розмірі 250% середньої заробітної плати в Україні за липень попереднього року (ст. 10 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»). Що повинні гарантувати заробітну плату медичним працівникам у 2021 році на рівні не менше 27 428 гривень.
У квітні 2021 року (порівняно з березнем 2021 року) обсяги оплати надавачам спеціалізованої медичної допомоги за Програмою медичних гарантій було зменшено на 78%. Також, з 1 квітня скасовано перехідне фінансове забезпечення комплексного надання медичних послуг закладами охорони здоров’я, умови якого, зокрема, застосовувалися з 1 вересня 2020 року для доплат до заробітної плати лікарям, медичним сестрам та молодшому медичному персоналу, які надають медичну допомогу хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2. Це складало до 12,4% фінансового забезпечення медичних закладів, які підписали договори з Національною службою здоров’я України та надавали медичні послуги населенню за Програмою медичних гарантій. Як наслідок – затримка виплати заробітної плати працівникам, зменшення рівня заробітної плати середньому та медичному персоналу, зростання соціальної напруги та протестних настроїв у трудових колективах.
Крім того, рішенням Уряду 14 квітня 2021 року, без погодження з Спільним представницьким органом об’єднань профспілок, здійснено перерозподіл коштів Державного бюджету України, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2021 рік, та внесено зміни до Програми медичних гарантій, шляхом зменшення видатків на обслуговування населення в обсязі 6,5 млрд грн, та збільшення видатків на вакцинацію від гострої респіраторної хвороби COVID-19.
Таким чином, Національна служба здоров’я України скоригувала в бік зменшення видатки за пакетами медичних послуг «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах» на 2,4 млрд грн та «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» на 4,1 млрд грн відповідно. Внаслідок такого перерозподілу договори про медичне обслуговування населення за вищезазначеними напрямами НСЗУ укладаються із закладами охорони здоров’я не до кінця року, а тривалістю лише 6 місяців (до 30 вересня 2021 року).
Разом з тим, затверджений Урядом з 01 червня 2021 року новий перелік закладів охорони здоров’я для госпіталізації пацієнтів з COVID-19, суттєво зменшує кількість опорних лікарень, які забезпечували інфекційну готовність на постійній основі. Це ще більше ускладнить ситуацію недостатнього фінансування монопрофільних та спеціалізованих медичних закладів, які і надалі надають медичну допомогу пацієнтам з COVID-19: пологові будинки, психіатричні лікарні, перинатальні, кардіологічні центри тощо.
Наведена ситуація ускладнюється й тим, що галузь охорони здоров’я у 2019-2020 роках зазнала колосального відтоку кадрів. На початок 2021 року дефіцит фізичних осіб до штатних посад в державних та комунальних медичних закладах України, за офіційними даними центру медичної статистики МОЗ України, складає по лікарям – 34 537 осіб, молодшим спеціалістам з медичною освітою понад – 35 584 осіб (зокрема, в м. Києві – по лікарям – 4074 осіб, молодшим спеціалістам з медичною освітою – 6783 осіб).
Ця прогресуюча і некерована ситуація з відтоком медичного персоналу, посилює трудову експлуатацію наявного персоналу, та може мати вкрай згубні наслідки – фізичне та емоційне виснаження медичних працівників, у зв’язку з перевантаженням та впливу стресів як у професійному, так і у повсякденному середовищі, особливо під час пандемії COVID-19.
Коли в країні війна, коли країна перебуває в зоні економічної турбулентності, усі державні інститути, реагуючи на кризу пов’язану з коронавірусом COVID-19, мають працювати скоординовано і злагоджено, на засадах взаємної довіри й високої колективної відповідальності за кінцевий результат у боротьбі із пандемією.
Ми переконані, що для забезпечення безперервного надання медичної допомоги населенню, зокрема киянам, збереження її доступності та якості, проведення вакцинації від коронавірусу COVID-19, Парламент і Уряд повинні вжити невідкладних та дієвих заходів реагування, підтримати державні та комунальні заклади охорони здоров'я шляхом збільшення фінансування сфери охорони здоров’я, та забезпечити медичним працівникам право на справедливу заробітну плату й рівну винагороду, належні і безпечні умови праці тощо.
Члени Президії Київської міськпрофради, представляючи у своїх лавах інтереси понад 400 тисяч членів профспілок, закликають Вас, шановний пане Президенте, як гаранта дотримання Конституції та законів України, а також прав і свобод громадян:
- ініціювати внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», якими забезпечити фінансування Програми медичних гарантій у розмірі не менше 5% ВВП України або 225 млрд. грн., відповідно до норм Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»;
- доручити Уряду невідкладно впровадити економічно обґрунтовані тарифи і коригувальні коефіцієнти на оплату послуг з медичного обслуговування за Програмою медичних гарантій та визначити чітку і зрозумілу складову на оплату праці медичного персоналу у відсотковому співвідношенні або запровадити на законодавчому рівні «мінімальної заробітної плати» чи «мінімального стандарту з оплати праці» в сфері охорони здоров’я України;
- доручити Уряду невідкладно впровадити механізм фінансової підтримки в частині виплати додаткових стимулюючих доплат до заробітної плати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я державної та комунальної форми власності, медичним працівникам клінічних підрозділів установ Національної академії медичних наук України і медичним працівникам, які працюють у закладах вищої освіти та надають медичну допомогу хворим, забезпечують життєдіяльність населення, а також безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19;
- доручити Уряду за кошти Державного бюджету України запровадити компенсаційний механізм грошових виплат працівникам державних та комунальних закладів охорони здоров’я, які інфікувалися на гостру респіраторну хворобу COVID-19 під час виконання своїх посадових обов’язків, за понесені витрати на медикаментозне забезпечення під час амбулаторного лікування.
Схвалено Президією Київської міськпрофради